Achterveld Dames 1 door naar de bekerfinale na bloedstollende slotfase!
dinsdag 26 april 2016

S.V. Achterveld VR1

Door: de trotse aanvoerster Juliette

Deze Koningsnacht was het dan zover: de halve finale van de beker tegen de Amsterdamse vrouwen van SDZ. Zouden de dames van SVA geschiedenis gaan schrijven en zich een keer naar de finale weten te scoren? De verwachte regen, hagel, sneeuw, onweer en storm bleven tot dusver uit, de donkere wolken dreven voorbij en met 80 man (!) publiek langs de lijn had deze avond alle ingrediënten in zich om een mooie voetbalavond te worden.

Via de wedstrijdverslagen van SDZ (jaa… wij lezen stiekem ook die van de tegenpartij) waren we al achter enige interessante weetjes gekomen. SDZ zou waarschijnlijk volle bak aan de wedstrijd beginnen en we moesten het vooral niet op penalty’s laten aankomen, want daar schenen zowel de speelsters als hun keepster goed in te zijn.

Natuurlijk gingen we uit van onze eigen krachten en dat was direct in de eerste minuten zichtbaar. Achterveld was binnen no time de bovenliggende ploeg en de wedstrijd leek zelfs even kat-in-het-bakkie te gaan worden. De verwachte felheid van SDZ ontbrak en Achterveld liet er geen gras over groeien. Met name het eerste kwartier werden er vele kansen gecreëerd. De mooie combinaties tussen Isabel, Kelly, Merel, Esther en Dian waren een lust voor het oog, maar helaas gingen de ballen net naast, over of belandden ze in handen van de keepster.

De volgende twintig minuten waren iets minder spectaculair, maar SDZ kreeg vrijwel geen kans om door de Achterveldse verdediging heen te komen. In de 38e minuut zorgde wederom mooi opbouwend voetbal ervoor dat de bal via Kelly en Yvonn bij Isabel terechtkwam. Zij stond helemaal vrij, hield haar hoofd koel en schoot de bal hard langs de keepster de rechterhoek in: 1-0! Een fijne treffer zo vlak voor rust.

Dat SDZ niet van plan was om het hierbij te laten zitten was direct in de tweede helft duidelijk. Het leek af en toe meer een handbalwedstrijd, waarbij de ene aanval de andere afwisselde. In de 57e minuut brak SDZ voor het eerst echt uit via een counter, dit werd echter goed opgelost door onze verdedigster Kim. Een minuut later was het dan toch raak. Terwijl Achterveld nog stond te dubben over wie welk vrouwtje moest verdedigen was SDZ al zo snel om te bal terug te gooien naar hun linksback. Die gaf een flink harde, hoge pass richting het goal. De bal kreeg wat hulp van de wind en keepster Demi wist deze bij de tweede paal uit het doel te houden. Haar lengte zat haar helaas niet mee, dus direct vangen was er niet bij. De aanvalster van SDZ was er als de kippen bij en schoot de bal er alsnog in: de gelijkmaker 1-1 was een feit en daarmee was de spanning direct terug in de wedstrijd.

Een paar minuten later kwam Demi goed uit haar doel en kon zo een volgende treffer voorkomen. Achterveld hield de koppies omhoog en bleef zoeken naar het tweede doelpunt. Ook de meiden van SDZ kregen het gevoel dat ze hun sterke spelletjes terug begonnen te krijgen. Gelukkig zorgde het gereorganiseerde verdedigingswerk van SVA ervoor dat de meeste kansen werden weggewerkt. Corners en vrije trappen rondom de zestienmeter veroorzaakten toch een verhoogd hartritme, maar deze werden behendig weggekopt of het stadion uit geschoten. Twintig minuten voor tijd kwam een lange bal van Isabel bij spits Dian terecht. De keepster van SDZ twijfelde en dat zorgde ervoor dat Dian één op één op haar af kon lopen. Dian wist haar zenuwen te overwinnen en schoot de bal netjes het doel in: 2-1!

In de 79e minuut maakte Kim nog bijna de 3-1. Zij nam een vrije trap, de keepster was niet balvast en kon deze nog net met wat gegrabbel van de doellijn houden. Vlak voor tijd verrichtte Demi nog een hele belangrijke redding. Zij hield een afstandsschot van SDZ met haar vingertoppen uit de linkerhoek. Niet veel later klonk het eindsignaal van de scheids en was de verdiende overwinning binnen! Na een hoop gespring en gejuich kon de Koningsnacht dan echt beginnen. Het was een leuke, sportieve pot en een 2-1 overwinning is na zo’n spannende slotfase toch wel een van de beste die je kunt vieren, zeker als je er samen zo voor hebt gestreden!

Vrijdag 20 mei vindt om 19.30 uur de finale van de beker plaats op sportpark ‘Randhoorn’ in Uithoorn. We spelen dan tegen West Frisia VR1. Hier horen jullie later nog meer over, want we gaan er natuurlijk voor zorgen dat onze supporters mee kunnen! Eerst nog even nagenieten van dit gevoel en van Koningsdag. En vanaf morgen weer voorbereiden op zondag, want er staat weer een competitiewedstrijd op de planning, thuis om 14 uur tegen Houten. Tot dan!