Tactische experiment wordt SVA 3 fataal
zondag 8 april 2018

S.V. Achterveld 3

De zomer is letterlijk en figuurlijk in aantocht voor SVA3. Waar twee weken geleden nog bij gevoelstemperatuur van -12 en een 2 voor het BBQ weer tegen Sporting werd verloren was vorige week de euforie vorige week groot toen bij een lentezonnetje een ruime overwinning werd geboekt door SVA 3 en de hatelijke laatst plaats in de competitie eindelijk werd verlaten. Deze week was het zelfs korte broeken weer en ging SVA 3 proberen aan de stijgende lijn een vervolg te geven.

Het jaarlijkse uitje naar Kampong stond deze week op het programma. Dit seizoen hadden we zelfs het geluk dat we twee keer naar Kampong mochten afreizen aangezien zowel Kampong 12 als Kampong 16 in de competitie zitten.

De voorbereiding de avond vantevoren was alles behalve vlekkeloos verlopen. Zo waren er de Buughoazen die Utrecht onveilig maakten voor een vrijgezellenfeest in Mexicaanse sferen, iets wat zijn sporen de volgende morgen nog naliet en tot menig vurig toiletbezoek heeft geleid waarmee de hits van Jonny Cash weer actueler dan ooit werden. Als broertje van de vrijgezel mocht ook Ruud een keer met de grote mannen op stap. Om hem enigszins tegen zijn jeugdige enthousiasme en bewijsdrang te beschermen werd hij vroegtijdig naar bed gestuurd.

Dan was daar nog Frank de Vette die het zaterdag aan de stok kreeg met een metershoge Jack Russel die zijn monsterlijke gebit in de kuit van Frank had geplant. Alsof dit nog niet genoeg was bleef dit monster op de loer liggen bij het huis van Frank waardoor hij genoodzaakt is de komende maanden bij zijn ouders te slapen.

Eenmaal aangekomen op het Utrechtse sportpark waren er nog een ruime 7,5e minuut om om te kleden, de technische bespreking te doen en warm te lopen. Vorige week was er een zelfbenoemde hoofdrol voor de rechtsback die met zijn aanvallende intenties de spitsen van panklare assists voorzag. Iets wat de technische staf ook niet was ontgaan. Om deze reden hadden ze besloten een tactisch experiment uit te voeren door de rechtsback te verplaatsen naar de rechtsbuiten positie in de hoop dat hij hier nog meer zijn druistige aanvallende driften kwijt kon.

De wedstrijd begon direct goed met een prachtige steekbal van Dave op de spits. Deze ging alleen op de keeper af maar speelde de bal gelukkig te ver voor zich uit waardoor Tim redding kon brengen. SVA 3 had in het vervolg moeite de bal onder controle te krijgen. Dit kon niet anders dan aan de zachte bal en het hobbelige veld liggen. Kampong had hier opvallend genoeg minder moeite mee en wist twee maal het net te vinden.

SVA 3 leunde in zijn aanval volledig op de rechtsbuiten. Ondanks dat hij een vrij complete voetballer is ontbraken er drie kleine details in zijn spel, namelijk snelheid, techniek en spelinzicht. Daarbij opgeteld dat hij ook nog eens rechtsbuiten ‘zonder verdedigs’ speelde maakte dat het er voor het publiek wellicht wat ongelukkig uitzag.

De technische staf besloot in de rust dat ze voldoende hadden gezien van dit tactische experiment en besloten Frank in de tweede helft op de rechtsbuiten positie te posteren. Frank bleek echter nog onvoldoende hersteld van de traumatische ervaring met de Jack Russel en moest na 5 minuten gewisseld worden. Daar komt nog bij dat zijn gemiddeld aantal minuten per wedstrijd inmiddels al was opgelopen tot 20 waardoor de technische staf genoodzaakt was in te grijpen.

Door het gebrek aan snelheid bij de eerste rechtsbuiten besloot de technische staf nu Rick in te brengen. Nog geen 5 minuten nadat deze in het veld stond kreeg hij een haarzuivere panna tegen, iets wat tot grote hilariteit bij Kampong leidde. Het leek of Rick besloten had open huis te houden want nog geen 10 minuten later was daar de volgende panna van een andere tegenstander. Bij Kampong was het inmiddels een strijd om wie er linksback mocht staan…

De tweede helft was verder weinig verheffend. Kampong vond helaas nog 2x het net wat de eindstand op 4-0 bracht. Verder had Martijn er nog met rood afgestuurd moeten worden door het neerhalen van een doorgebroken speler maar hadden ook de mannen van Kampong medelijden met hem waardoor hij mocht blijven staan. En dan was er nog de geest van Chris die (ondanks dat hij inmiddels op wereldreis is) nog over het veld leek te gaan toen Karel een onvervalst ‘Chris Voorburgje’ deed en een corner nog niet voorbij de eerste paal kreeg.

Tot slot willen we op deze plek nog even kort reageren op een lezersbrief. Normaliter doen we dit niet door het grote aantal brieven die we binnen krijgen waardoor het ondoenlijk is hier op te reageren. Deze week kregen we echter een smeekbede van een groot fan van SVA 3: Wim K. Hij ergerde zich aan het feit dat Dennis Kok wat negatief wordt afgeschilderd de afgelopen weken. We willen hierbij meedelen dat we enkel proberen de feiten weer te geven en niemand onnodig negatief proberen af te schilderen. Daarbij moet gezegd dat Dennis na een paar weken als een halve handballer te hebben gevoetbald deze week een prima pot afleverde! Niets dan lof! Als een ware Franz Beckenbauer ging hij over het veld en gaf hij leiding aan de verdediging die vier doelpunten tegen kreeg.