RIVM controleert rubbergranulaat van kunstgras Achterveld
dinsdag 8 november 2016

Het RIVM is dinsdag met de monstername van rubbergranulaat op 100 sportvelden in Nederland gestart. Hierbij worden ook het kunstgrasveld van onze vereniging getest. DHet RIVM is vandaag (dinsdag) langsgeweest om monster te nemen van de korrels welke op ons veld liggen.

De desbetreffende gemeentes hebben een mail van de Vereniging Sport en Gemeenten dat een van de sportvelden in gemeente in het onderzoek wordt betrokken.

Door de testen wordt een representatief beeld verkregen van de samenstelling van het granulaat. Televisieprogramma Zembla besteedde eerder in haar uitzending aandacht aan de mogelijke gezondheidsrisico's van de rubberen korrels, het zogeheten SBR-rubbergranulaat, in kunstgrasvelden.

Op zes plekken op het veld worden monsters genomen. Per plek wordt minimaal 1 liter granulaat met een stofzuiger opgezogen en in een glazen fles meegenomen naar het laboratorium. In het lab wordt het rubbergranulaat geanalyseerd.

Van de KNVB is een lijst gekregen met voetbalclubs die voetballen op rubbergranulaat. Uit deze lijst zijn de sportvelden geselecteerd die zullen worden meegenomen in het onderzoek. Het RIVM heeft hiervoor een afspraak gemaakt met de desbetreffende clubs om langs te komen voor de bemonstering.

De resultaten worden eind dit jaar bekend.