Van Rossum en Drewes, Achtervelders bij Valleivogels
vrijdag 6 april 2018

Achterveld in het groot. Zo voelt Valleivogels voor Sven van Rossum en Friso Drewes. De twee Achtervelders kijken uit naar de dorpsderby van morgen, als koploper Scherpenzeel op bezoek komt. "We zullen erop klappen."

Het is inmiddels een ritueel geworden, drie keer per week. Samen rijden Drewes en Van Rossum vanuit Achterveld naar Sportpark De Bree-West. Van Rossum is de chauffeur. "Ik heb ook wel eens aangeboden om te rijden, maar voor Sven hoeft het niet. Ik vind dat eigenlijk wel prima. Kan ik na afloop van de training en de wedstrijd lekker een biertje pakken. Dat hoort er gelukkig bij Valleivogels ook bij."

Dat Van Rossum aan het stuur zit, past mooi in de symboliek. De blonde spits fungeerde eerder ook als gids voor Drewes. Die twijfelde namelijk lang over een overstap van de vierde klasse zondag naar de zaterdag tweedeklasser. "Maar Friso is vorige zomer eindelijk verstandig geworden", zegt Van Rossum lachend.

Meer dan anderhalf seizoen probeerde de spits zijn dorpsgenoot te overtuigen. "Sven heeft mij regelmatig berichtjes gestuurd en zo vaak verteld dat ik naar deze club moest komen. Achteraf kan ik wel zeggen dat ik een seizoen te laat naar Valleivogels ben gegaan. "

Afgelopen zomer ging Drewes eindelijk overstag. Hij moest in de eerste seizoenshelft vooral wennen aan het niveauverschil. "Bij Achterveld speelden we lange ballen en moesten we er verder maar het beste van zien te maken. Hier willen ze echt voetballen. De handelingssnelheid die van je gevraagd wordt, ligt vele malen hoger."

Drewes zat in de eerste seizoenshelft dan ook veel op de bank. "Na de winterstop in de basis spelen, dat was iijn persoonlijke doel." Dat is in elk geval gelukt, want morgen gaat Drewes in de basis beginnen, verwacht Van Rossum.
"Friso is in onze selectie de speler die de grootste groei heeft doorgemaakt. Hij heeft zich echt opgetrokken aan het niveau. En dat is knap. Want al is de cultuur tussen Valleivogels en Achterveld vergelijkbaar, qua voetbal is het verschil ontzettend groot."

Van Rossum kan het weten. Hij bewandelde 3,5 jaar geleden immers al de route die Drewes afgelopen zomer insloeg. Maar Net als Drewes moet ook Van Rossum zich weer bewijzen. Nadat hij in november 2016 in een oefenwedstrijdje een ernstige knieblessure opliep, maakte hij pas begin februari zijn rentree. Direct was de spits waardevol. Met twee treffers loodste hij de Vogels naar de 1-2 zege bij Lelystad '57.

Van Rossum: "Geweldig natuurlijk, maar het ging allemaal te snel. In de euforie denk je al snel dat je weer op je oude niveau bent, maar dat was niet het geval. Mijn lichaam was de voetbalbelasting niet meer gewend. In de weken erna kreeg ik pijntjes aan de hamstring, kuit en enkel; voetbalhardheid kun je blijkbaar niet trainen in de sportschool. Ik heb nu pas het idee dat ik weer helemaal fit ben."

Van Rossum rekent erop dat hij morgen dan ook op de bank begint. Jelle Staal is naar verwachting de centrumaanvaller. "Jelle doet het prima, maar ik ben ervan overtuigd dat ik de beste nummer 9 van Velleivogels ben, mits honderd procent fit."
Zo overtuigd als van Rossum is over zijn eigen kwaliteiten, zo ver is Drewes nog niet. "Ga ik zaterdag in de basis beginnen? Ik hoop het vooral."

Wel zijn beide Achtervelders doordrongen van het belang van de dorpskraker. Niet alleen het prestige staat op het spel, met het ook op het bereiken van de nacompetitie telt eigenlijk alleen de winst voor Valleivogels. "Voor ons is het belangrijk om ze zo min mogelijk ruimte te geen", denkt Drewes.
Ook van Rossum is die mening toegedaan. "Bovendien hebben we nog wat recht te zetten. Voor de winterstop (3-0 nederlaag) werden we aardig te kaken gezet."

Kansloos is Valleivogels zeker niet, zo schat Van Rossum in. "Scherpenzeel is de beste ploeg van deze klasse, twee klassen beter dan nummer twee Veensche Boys. Maar op een goede dag kunnen wij gewoon van ze winnen. We zullen er vol op klappen."

Knipsel.PNG

Friso Drewes: op zaterdag voetballen is heerlijk!

Van Achterveld naar Valleivogels, dat betekent ook van speeldag wisselen. Sven van Rossum en Friso Drewes hebben allebei de zondag voor de zaterdag ingeruild. Hoe bevalt dat? "Ik heb altijd gezegd dat het mij niet uitmaakt, maar nu ik op zaterdag speel, is het voor mij heel makkelijk : wat mij betreft ga ik niet meer op de zondag voetballen. Ik vind het heerlijk", zegt Drewes.

Sven van Rossum heeft dezelfde ervaring. "De beleving van het zaterdagvoetbal is veel leuker dan op zondag. Ik denk dat het ook goed zou zijn voor Achterveld.". Zelf gaat Van Rossum nog regelmatig kijken op het Kerstens Sportpark. "Voorzvoer ik kan inschatten zit Achterveld in de slechtste competitie in jaren. Dat is natuurlijk ook niet gek. Steeds meer ploegen maken de overstap van de zondag naar de zaterdag."

Bij Achterveld zijn er ook stemmen opgegaan om te switchen. "Ik zou het doen. Je komt op de zaterdag dan in een leukere competitie terecht met meer tegenstanders uit de buurt. Spelen tegen een Amersfoortse club is veel leuker dan uit spelen in  Amsterdam tegen nietszeggende tegenstander spelen.

Bron: AD/Amersfoortse Courant, door Edward Doelman