Nieuwe wedstrijdvormen pupillen O11 en O12
dinsdag 27 maart 2018

Het amateurvoetbal is vanaf dit seizoen (2017/’18) gestart met de invoering van de nieuwe wedstrijdvormen voor pupillen. De onder 8 en onder 9-pupillen spelen vanaf dit seizoen 6-tegen-6-wedstrijden op een bijna kwart veld.

Door op kleinere velden en in kleinere teams te spelen komen zij vaker aan de bal en gaan ze meer dribbelen, schieten, samenspelen en scoren. Het spelen op een kleiner veld sluit bovendien beter aan op de belevingswereld van deze kinderen. Dit alles draagt bij aan het uiteindelijke doel: het vergroten van het spelplezier en de ontwikkeling van deze pupillen.

Vervolgstappen

Vanaf het seizoen 2018/’19 worden de nieuwe wedstrijdvormen verder ingevoerd in het amateurvoetbal. De onder 10 pupillen gaan vanaf dat seizoen ook 6 tegen 6 wedstrijden spelen op een bijna kwart veld. De onder 11 en onder 12 pupillen gaan vanaf dan 8 tegen 8 wedstrijden spelen op een bijna half veld.

De totale invoering van de nieuwe wedstrijdvormen in het pupillenvoetbal wordt dus gespreid over twee seizoenen. Zodoende krijgen clubs voldoende de tijd om de veranderingen zorgvuldig door te voeren binnen hun vereniging. Want de clubs zijn dé sleutel om dit voor kinderen tot een succes te maken.

Onder 11 en Onder 12

Vanaf het seizoen 2018/’19 starten de onder 11 en onder 12 pupillen met het spelen van 8 tegen 8 wedstrijden op een veld dat iets kleiner is dan een half veld (42,5 x 64m).

In tegenstelling tot de onder 8, 9 en 10 pupillen worden de wedstrijden bij deze leeftijdscategorieën geleid door een pupillenscheidsrechter. Vanaf de onder 11 leeftijdscategorie publiceert de KNVB ook actief rangen en standen.

Infographic spelregels 8 tegen 8_1.jpgInfographic spelregels 8 tegen 8_2.jpg