Thibo Beute heeft plezier in debuutjaar bij profclub Vitesse
zaterdag 5 november 2016

,,Hij is voor niemand bang en laat dat ook zien bij Vitesse onder 11. Heel erg leuk allemaal.” Thibo Beute maakt indruk tijdens zijn eerste jaar bij Vitesse en dat maakt moeder Marieke, vader Winfrid en broer Alon ook trots. In gesprek met het 10-jarige talent uit Achterveld.

Zijn (bijna)-naamgenoot Courtois is zijn grote voorbeeld. ,,Ja, dat is ook een heel goede Thibaut”, zegt de keeper met een glimlach.

Thibo heeft een enerverend jaar achter de rug als doelman. De leerling van de Sint Jozef-school in zijn woonplaats imponeerde tijdens diverse clinics in Bussum. Daar was hij voor opgegeven door zijn trainers in Achterveld - ‘Sander en Xander’, Tolboom en Vriens - die de potentie van de doelman al snel onderkenden. ,,Bij SDO en BFC heb ik veel kunnen trainen en heb ik keeperstrainingen meegemaakt waar ik duidelijk beter van werd. Ik zat in de E1 bij SV Achterveld. Helemaal mooi was dat ik in mijn laatste jaar kampioen ben geworden.”

Door zijn goede optredens in Bussum ontstond er belangstelling. ,,Maar nog belangrijker is dat ik steeds meer lol in het keepen kreeg”, haakt Thibo in. De Achtervelder in Arnhemse dienst begon niet als goalie. ,,Bij de Kabouters, toen ik vijf was, stond ik zelfs in de spits en ook later in de F4.” Hij haalde de F2, maar was in het veld te fanatiek en toen kwam hij onder de lat te terecht. ,,Ik kwam dus op de goal te staan en maakte het seizoen verder af als keeper. Het werd leuker en ik werd ook beter.”

GESCOUT
De interesse van de Arnhemse profclub kwam op gang in maart van dit jaar. ,,Ik speelde met de E1 van ‘SVA’ uit bij Woudenberg en daar stond de vader van de Scherpenzeelse Chelsea-speler Marco van Ginkel te kijken, Alex. Hij is een scout bij Vitesse en vond dat ik goed keepte. Zelf was ik eigenlijk niet eens zo tevreden, maar goed.”
Het gevolg was wel dat er een brief in de brievenbus belandde.

Het talent blikt terug op een gelukzalige dag afgelopen voorjaar. ,,Ik was aan het buitenspelen toen mijn vader er aankwam. Hij had een brief van Vitesse in zijn hand met de uitnodiging voor twee proeftrainingen. Nou, dat wilde ik wel. Ik was wel heel blij!” Er volgden twee trainingen in respectievelijk april en mei. ,,En omdat het blijkbaar wel goed ging, mocht ik daarna nog twee proeftrainingen meemaken.” Daarna volgde er een gesprek met Vitesse. ,,Dat was een beetje spannend omdat er veel mensen bij waren. Maar gelukkig waren mijn vader en moeder erbij.

Het was een mooie dag, want we kregen een erg leuke film te zien over Vitesse en over hoe ze allemaal werken daar.” Hoe zien zijn dagen er nu uit? ,,Ik zit nog wel in Achterveld op school maar moet dus ook heel vaak naar Arnhem. Op maandag, dinsdag en donderdag train ik bij Vitesse. Dan word ik na schooltijd opgehaald door een busje van Vitesse. Dat is natuurlijk wel een grote eer.”

VEEL SUPPORT VAN THUIS
Zijn trainers van Achterveld genieten ook van de ontwikkeling van hun voormalige pupil. En ook zijn ex-ploeggenoten leven volgens Thibo intens mee. ,,Ze vinden het heel leuk dat ik nu bij Vitesse speel en ze houden contact met mij. Dat vind ik zelf natuurlijk ook erg mooi.”

Op 26 november is er een grote dag aanstaande, zo vindt het talent. ,,Bij de wedstrijd van Vitesse tegen Utrecht komen ze met zijn allen kijken vanuit Achterveld. Dan wil ik natuurlijk wel heel goed spelen.”

Ook moeder Marieke houdt de banden met de voetbalclub in Achterveld warm. ,,Ik draai nog regelmatig een kantinedienst.” Maar hoe zit het met de puber zelf? ,,Als ik kan, ga ik kijken. Bij de jeugd lukt me dat wat vaker dan bij het eerste. Daar kom ik maar af en toe.”

WEGSTOMPEN
Wat zijn de belangrijkste kwaliteiten van de jeugdige doelman? De Achtervelder geeft het antwoord. ,,Ik ben heel goed in het wegstompen van de bal en ik heb een goede trap, vind ik zelf. Ik heb ooit zelfs een keer met een uittrap gescoord bij Achterveld. Het was wel met de wind mee, maar dat moet je maar niet in de krant zetten, haha. Dat was de 3-1, dus dat was nog een belangrijk doelpunt ook. Verder kan ik zeggen dat ik best goed ben in de één-tegen-één-situaties.” Moeder vult aan. ,,Hij is voor de ‘duvel’ niet bang en dat is voor een keeper natuurlijk ook belangrijk.”

FEYENOORD
De goalie is ook niet bang om zijn mindere punten te benoemen. ,,Bij terugspeelballen waarbij ik onder druk kom te staan, wil ik nog weleens onrustig worden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik train daar op. Verder moeten mijn aannames ook beter worden. Maar goed, eigenlijk moet het op alle punten beter.”

Hij wil namelijk zijn grote voorbeeld, z’n bijna-naamgenoot Thibaut Courtois, opvolgen. ,,Dat is in het buitenland wel mijn grote held. In Nederland vind ik Brad Jones heel goed. Ja, hij speelt bij Feyenoord.” Verraadt dit een voorliefde voor de club uit Rotterdam? ,,Ja, daar ben ik eerlijk in, ik ben een Feyenoorder die bij Vitesse speelt. Dus ben ik ook voor Vitesse, haha.”

MAX VERSTAPPEN
Een tiener als Thibo droomt met regelmaat ook overdag. Wat houden zijn dagdromen in? ,,Het zou wel heel gaaf zijn als ik ooit voor mijn favoriete clubs Manchester City of Borussia Dortmund kan spelen. Dat is inderdaad wel een droom...”

Toch beseft hij, hoe piepjong hij ook is, dat er per jaar wordt gekeken hoe het verder gaat op weg naar de top. Zijn moeder legt uit. ,,Ieder seizoen zijn er drie beoordelingsgesprekken over Thibo. Dan wordt elke keer weer bekeken of er een seizoen aan wordt vastgeplakt.”

Aan het eind van het gesprek blijkt de Achtervelder niet alleen op het voetbalveld zijn mannetje te staan. ,,Ik vind bijna alle sporten wel leuk zoals (school) korfbal, hardlopen en basketbal. En verder vind ik Formule 1 ook heel leuk. Knap hoor wat Max Verstappen allemaal doet...”

Jurre Jochemsen

De Barneveldse Krant