Achterveld-aanvoerder Michiel Boerrigter weet wat zijn taak is
vrijdag 26 mei 2017

Michiel Boerrigter in actie tegen Zeist, afgelopen zondag

AFPAKKEN EN INLEVEREN

Achterveld speelt zondag het tweede pouleduel in de nacompetitie voor promotie naar de derde klasse. Of promoveren lukt of niet, voor Michiel Boerrigter is het seizoen sowieso al geslaagd. "Een jaar geleden streden we nog tegen degradatie."

Misschien was het wel weer typerend voor Achterveld dat de meeste spelers al onder de douche stonden toen bekend werd dat de ploeg zich toch had weten te plaatsen voor de nacompetitie. De dorpsclub staat al jaren synoniem voor lang leve de lol.

Michiel Boerrigter grijpt meteen de kans aan om dat beeld te nuanceren."Er wordt vaak gezegd dat iedereen bij Achterveld op zaterdagavond gaat stappen en we er niet voor leven. Dat is helemaal niet zo. Natuurlijk ga ik wel een sop zaterdag de deur uit als er wat te doen is, maar ik houd dan echt wel rekening met het voetbal en zo is dat met de meeste  jongens. We hebben echt wel een serieuze ploeg."

"Voor de meesten van ons maakte het ook niet zo veel uit of we op zaterdag of zondag spelen. Zelf heb ik neutraal gestemd. Het is een trend dat het zaterdagvoetbal populairder wordt. Voor de club is een switch naar zaterdag misschien beter, maar wie ben ik om te zeggen dat we dat moeten doen. Ik voetbal al twaalf jaar op zondag. Of je als zaterdagclub aantrekkelijkere tegenstanders krijgt weet ik niet. Wel als wij in Oost zouden komen, maar Achterveld is nog net provincie Utrecht, dus West 1."

Eerst telt de nacompetitie. Achterveld zit in een poule met drie andere ploegen. De winnaar promoveert naar de derde klasse. Het eerste duel werd verloren. Morgen wacht SC Dynamo. "We moeten sowieso winnen om nog kans te maken en het derde duel ook. Daarna zien we wel of het gelukt is of niet. Ik heb wel een beetje gekeken naar de tegenstanders, of ze echt goed zijn of niet weet ik niet. Wel ben ik blij dat we nu thuis spelen. Zij komen uit Ursum. Dat is vlak bij Alkmaar, haha."

Voor Boerrigter, die in Amersfoort werkt als ict'er bij Stater, is promoveren geen must. "Dit seizoen is al geslaagd. Een jaar geleden speelden we nog promotie-/degradatiewedstrijden om in de vierde klasse te blijven. Je kan dus ook niet zeggen dat we in de derde klasse thuishoren. We hebben ook nog nooit op dat niveau gespeeld. Onze kracht is dat we al jaren met een vaste kern spelen. Als ploeg moeten we het vooral van onze instelling hebben en niet van het voetbal en opbouwen. Het is bij ons mouwen opstropen en ervoor gaan."

De aanvoerder is er een duidelijk voorbeeld van. "Mijn rol is ballen afpakken en inleveren bij iemand die wel kan voetballen", zegt hij met een knipoog. "Tot vorig seizoen stond ik altijd achterin. Dennis van Dijk (de vorige hoofdtrainer) zette me op het middenveld in een controlerende rol. Dat bevalt met wel. Ik kan nu wat meer mijn energie kwijt. Je moet me niet verder naar voren doorschuiven hoor, een afmaken ben ik niet. Daar hebben we andere jongens voor. Voorin hebben we genoeg voetbalkwaliteiten rondlopen."

Op zijn zestiende debuteerde de ras-Achtervelder al. "Ik ben in De Glind geboren, maar daar heb ik maar vier maanden gewoond. Als A-junior zat ik op zondag al vaak bij het eerste of het tweede. Regelmatig mocht ik dan invallen. De behoefte om elders te gaan voetballen had ik nooit. Zoals het er nu naar uitziet ga ik nog één jaar door en dan ga ik lager voetballen. Dan is het wel genoeg geweest als selectiespeler. De jaren gaan nu wel tellen. Het is bovendien tijd om wat vrijblijvender te voetballen. Want wat er ook gezegd wordt over Achterveld, wij zijn er gewoon altijd als er getraind wordt en zo hoort het ook."

Michiel B. in AD.PNG

Bron: Peter Pos (AD/Amersfoortse Courant)