Damesvoetbal SV Achterveld in de lift
donderdag 15 oktober 2015

In tamelijk korte tijd is het damesvoetbal in Achterveld enorm in populariteit gestegen. Nieuwe initiatieven en vooral veel enthousiasme van de leden liggen eraan ten grondslag. Esther Voorburg vat het in een mooi gesprek samen.

Esther Voorburg, lid van de damesvoetbalcommissie, speelt zelf in het Dames 1 van SV Achterveld. Trots is ze dan ook op het resultaat van de eerste 4 wedstrijden van dit seizoen die werden gewonnen. Het brengt ons vrijwel gelijk tot de kern van de actieve damesvoetbalafdeling in Achterveld. Want nadat eerst een seizoen werd gebruikt om de kwantiteit zeker te stellen wordt er nu vooral gewerkt aan continuïteit en kwaliteit.

Esther: "Vorig jaar kwam Jos Koot met het idee dat het damesvoetbal wel meer aandacht verdiende. Niet dat er geen belangstelling was maar organisatorisch vooral. Dat stond nog niet." De club was er blij mee en een aantal leden pikten de ideeën op. Vooral het organiseren van alle praktische zaken kwam daarmee tot stand. Het sloot ook mooi aan bij de nieuw ingezette manier van samenwerken door de leden binnen SVA.

Naast Esther zijn er nog meer leden in de damescommissie. Jos Koot, Kees Voorburg en Shannon hebben ook hun taak. Dat moet ook wel want met 31 voetballende damesleden zijn er twee volwaardige elftallen in Achterveld. Een spelersraad staat centraal voor de nodige centrale communicatie. Naast de twee dameselftallen zijn er ook nog maar liefst 5 meisjesteams.

Esther Voorburg bevestigt de gestructureerde aanpak: "Er is nu voor iedere taak wel een lid die er voor zorgt. De indeling van de teams is al op donderdag bekend, de wastas wordt altijd mee genomen, de kleedkamer netjes opgeruimd na de wedstrijd en de kleding is sinds enkele weken, dankzij sponsor café-bar Buitenlust, ook compleet."

Het afgelopen jaar is er veel gedaan binnen SVA om te werven. Er waren veel activiteiten met het schoolvoetbaltoernooi en er was een vriendinnendag. Tweede pinksterdag organiseerde SVA het meiden met ballen toernooi. Het leverde een stabiel ledenaantal op met diverse speelsters uit de omgeving, zelfs uit Amersfoort. Esther: "Maar we willen nu werken aan de continuïteit. De doorstroming vanuit de Meisjes A." De pijlen zijn dus nu gericht op meer stabiliteit. Ook in de kwaliteit van het spel is een flinke slag gemaakt. Esther: "Ja naast de continuïteit is er gewerkt aan kennis: OBC, opleiding binnen de club. In samenwerking met de KNVB zijn er vrijwilligers van SVA opgeleid. Die trainerscursus leidt ertoe dat we zelf beter kunnen begeleiden.

Opvallend is dat SVA het vooral heeft over damesvoetbal. Landelijk wordt er meestal over vrouwenvoetbal gesproken. Esther: "Het nationale vrouwenvoetbal is ook een succes maar ik geloof niet dat de dames van Achterveld daardoor extra belangstelling hebben." Toch wordt er wel samenwerking gezocht. In de herfstvakantie is er zelfs met de Utrechtse Vrouwenvoetbal Academie een meisjesvoetbaldag.

Bron: de Leusder Krant