Vizier op meerdere doelen (uit de Leusder Krant)
woensdag 3 april 2019

Sven van Rossum, kind van sv Achterveld

Het seizoen van Sven van Rossum is een opvallende. Na een goed begin, waarbij de spits van Achterveld bijna twee op één liep, werd hij gescout door FC Lienden. Hij bedankte uiteindelijk voor de eer en ging met zijn club op jacht naar prijzen. Door een blessure miste de 28-jarige voetballer drie duels en plots werden er punten verspeeld.

Door: Jeroen van der Veer
Foto: Rinus van Denderen

Het is allemaal anders bij Achterveld, dat is na ruim een half seizoen wel duidelijk. Waar iedereen in het begin huiverig was toen de vereniging kenbaar maakte van het zondag- naar het zaterdagvoetbal te gaan, is nu iedereen om. Het zaterdagvoetbal wordt omarmd en dat komt mede door de goede prestaties van het eerste elftal.

Zware knieblessure
Een groot pluspunt van het veranderen van speeldag is de terugkeer van Sven van Rossum. Het kind van de club keerde na een avontuur bij Valleivogels terug op Achterveldse bodem en het is tot nu toe een gelukkig huwelijk gebleken. Hoofdtrainer Ferry Marks, die na dit seizoen vertrekt, heeft de beschikking over enkele rasvoetballertjes en hij heeft er een goed geheel van gecreëerd, met Van Rossum als uitblinker.

"Vanaf het eerste moment voelde het weer goed om bij Achterveld actief te zijn", aldus de hoofdrolspeler van het seizoen. "Ik verliet de club om te kijken of ik ook kon scoren op een hoger niveau en dat lukte in de tweede klasse. Ik kreeg echter te maken met een loodzware blessure en raakte het plezier in het voetballen helemaal kwijt."

Doelpaal
Zijn jeugdliefde Achterveld stak vervolgens een hand uit en die werk door de inmiddels 28-jarige spits gepakt. De spits keerde hierdoor terug en in de vierde klasse maakt hij heel wat verdedigers bang. Het begin was dan ook veelbelovend en de Achtervelder scoorde gemiddeld meer dan één doelpunt per wedstrijd. "We deden mede daardoor bovenin mee en het liep lekker. Met mij persoonlijk, maar ook met het team. Met de week speelden wij beter en groeiden we meer naar elkaar toe."
Het zorgde ervoor dat Van Rossum op de radar kwam bij FC Lienden, die uitkomt in de tweede divisie. "Van het laagste amateurniveau naar het hoogste. Natuurlijk was ik gevleid, maar mijn gevoel zei dat ik het niet moest doen."

Vervolgens gaf Van Rossum, ondanks de interesse van andere verenigingen, zijn ja-woord aan Achterveld en daardoor staat hij ook volgend seizoen bij 'zijn cluppie' op het veld. OP dat moment zag zijn wereld er rooskleurig uit, maar dat veranderde vijf weken geleden. "Ik wilde een voorzet afwerken, miste de bal en knalde vol op de doelpaal. Een scheurtje in mijn bovenbeen heeft mij tot aan afgelopen zaterdag aan de kant gehouden."

Periodetitel
Toeval of niet; er werd opeens meerdere keren achter elkaar verloren en Van Rossum moest lijdzaam toezien hoe een kansrijke positie in de competitie werd verspeeld.
"Ik vind dat een te makkelijke conclusie", is de scherpschutter duidelijk. "Rudy Baalman en Jelle Neumann weten ook makkelijk het net te vinden, dus ik denk niet dat het aan mijn afwezigheid lag. Waaraan wel? Dat vind ik moeilijk te verklaren. Wat ik wel weet, is dat het zenuwslopend is om toe te kijken. Dat is echt niets voor mij."

Afgelopen zaterdag was de man van 22 doelpunten uit negentien wedstrijden weer van de partij. Niet als basisspeler, maar als wissel die er in geval van nood in kon komen. Toeval of niet: Achterveld wist te winnen. SVMM werd met 1-3 verslagen en daardoor is de negatieve reeks doorbroken. Achterveld en de inmiddels weer fitte Van Rossum kijken weer omhoog. "We moeten wel realistisch zijn. De achterstand is groot geworden. Het zal tussen Lienden en ons gaan wie de derde periodetitel pakt. Als wij onze inhaalwedstrijd winnen, staan we vier punten achter hen."

Houthakkers
"Het gaat als een verloren seizoen voelen als we geen nacompetitie halen", vervolgt Van Rossum zijn verhaal. "Wij hebben alleen de pech gehad dat in deze competitie ook VVA Achterberg en Vriendenschaar zitten. Ploegen die er flink geld tegenaan gooien. In de andere vierde klasse, met veelal Amersfoortse ploegen, zouden wij zeker titelkandidaat zijn. In de oefenpotjes versloegen wij hen allemaal."

Mocht Achterveld geen prijs pakken, dan speelt Van Rossum ook volgend seizoen in de vierde klasse. Misschien wel te laag voor een speler met zijn kwaliteiten, weet hijzelf ook.
"Ons gehele middenveld en aanval kan hogerop spelen. Dat weet ik zeker. In deze klasse kom ik verdedigers van veertig jaar tegen en die hebben maar één doel: je geblesseerd uit het veld schoppen. Met alle respect, maar dat heeft helemaal niets met voetbal te maken."

Doelen
Nog zeven wedstrijden heeft Achterveld om dat te voorkomen. Een doel voor de spits, die ook zijn pijlen op iets anders heeft gericht. "Ik wil boven de dertig doelpunten uitkomen. Ik ben en blijf toch een nummer negen hé. Ik leef voor doelpunten en hopelijk brengt ons dat de nacompetitie en mogelijk zelfs de promotie. Het is in ieder geval wel iets waarvoor wij met z'n allen gaan."