Pedagogisch sportklimaat

Van trainers, zowel professionals als vrijwilligers, wordt steeds meer aandacht gevraagd voor het gedrag van spelers en de oh zo belangrijke groepsdynamiek. Uit onderzoek van NOC*NSF blijkt dat trainers daar gemiddeld 80% van hun tijd mee bezig zijn. Oftewel, het overgrote gedeelte van de trainingstijd besteedt de trainer aan het leren omgaan met winnen en verliezen, op tijd komen, samenwerken, inzet, discipline en veel meer.

Dit is natuurlijk een hele uitdaging, vooral wanneer je als vrijwilliger weliswaar supergemotiveerd, maar wel ongeschoold bent. Steeds vaker hebben trainers vragen over hoe zij het beste om kunnen gaan met bepaald gedrag. En eigenlijk hebben ze een helpende hand nodig. De pedagogische commissie van onze voetbalclub staan klaar voor trainers / vrijwilligers. De PC bemoeit zich niet met spelinzicht en tactiek, maar puur naar het pedagogische gedeelte. Daar ligt onze kracht en ervaring! Deze expertise willen we graag delen, waardoor we elkaar helpen en van s.v. Achterveld een nog mooiere club maken.

Ter info: We gaan niet met vingertjes wijzen of ongevraagd observeren / advies geven. Wij staan te allen tijde achter de trainer en ondersteunen alleen wanneer daar behoefte aan is en de situatie daarom vraagt. Het pedagogisch sportklimaat zal, met inspraak van bestuur, trainers en nog te ervaren praktijkmomenten, gedurende het seizoen steeds meer vorm krijgen. Ons inziens zijn er in ieder geval tal van mooie kansen die we samen kunnen realiseren.

Zijn er vragen of opmerkingen? Je kunt ons het beste een mail sturen via pc@svachterveld.nl of natuurlijk gewoon iemand van de pc benaderen op de club.

De pedagogische commissie bestaat uit:

• Jette Keuken
  • Yvonn van de Grootevheen
  • Jolanda Noorlander
  • Tessa van Doremaele
  • Renske Zevenbergen
  • Jelle Neumann
  • Sjoerd Versteeg (namens de buurtsportcoaches)
  • Sander Tolboom (namens het bestuur)

Afbeelding1.jpg