‘Hé, Bontje die moet hangen’ (uit: de Barneveldse Krant)
maandag 8 april 2024

Heel stiekem hoopten de spelers van Achterveld dat de ploeg de derde periodetitel zou winnen, om op die manier toch nog mee te strijden om promotie. Na het gelijke spel tegen Musketiers (2-2), is de eerste prioriteit om uit de degradatieproblemen te blijven.

,Hé Bontje, die moet hangen’’, werd er zaterdagmiddag geroepen vanaf het terras. Het was de achtste minuut van de wedstrijd toen Bas van Ruitenbeek onderuit gehaald werd en Achterveld een vrije trap kreeg.

De bal lag op een ideale plek voor een linkspoot, dus meldde Jens Bontje zich meteen. De 22-jarige centrale verdediger herhaalde helaas voor zijn ‘fans’ niet het kunststukje wat hij eerder dit seizoen twee keer wel voor elkaar kreeg. De bal verdween over de lat in de ballenvanger.
,,Ik kan de bal aardig raken en ben dit seizoen de vaste vrije trappen nemer’’, vertelt Bontje, die vlak voor tijd nog een keer mocht aanleggen. ,,Toen lag de bal aan de andere kant en een stukje verder. Dan is het nog een stukje moeilijker om raak te schieten. Jammer, want het waren wel twee mooie momenten om te bewijzen dat ik een vrije trap erin kan schieten.”

Jens2.png

Het gaat snel met de boomlange verdediger. Vorig seizoen kreeg hij eindelijk de kans van Jouri Melkert. Snel daarna werd Bontje vaste waarde. Samen met ‘mentor’ Rens Brand vormde Bontje het centrale duo tegen Musketiers. ,,Rens zet alles goed neer. Van hem heb ik veel geleerd. Soms sta ik samen met Sil van Ruitenbeek centraal achterin. Wij hebben in de jeugd jarenlang samen gevoetbald. Dat is ook heel prettig. Sil heeft bovendien veel snelheid en loopt alle gaten dicht.”
Toch werd de defensie in de negende minuut geklopt door Jeroen Padberg, die Musketiers op voorsprong zette. Na een kwartier was het gelijk toen Bas van Ruitenbeek profiteerde van een slippertje van doelman Leroy van Dijk: 1-1.
Drie minuten later kwam Achterveld op voorsprong. Sven van Rossum brak door en hield het overzicht. De topscorer legde de bal perfect neer voor de goed meegelopen Joris Houtveen die de bal bij de tweede paal binnentikte: 2-1.

Uiteindelijk lukte het Achterveld niet om de voorsprong tot het einde vast te houden. In de slotfase kwam Musketiers toch weer langszij. Maar dat was ook wel terecht, vond Bontje. ,,De pijp was een beetje leeg bij ons. In de tweede helft wilden we met veel druk naar voren spelen, maar dat kostte ons de kop, omdat veel jongens leeg gespeeld waren.”
,,We hoeven ons nu niet meer druk te maken over de periode’’, toont Bontje, die werkt als bouwkundige bij Heijmans in Amersfoort, zich realistisch. ,,In de laatste zes wedstrijden moeten we drie keer zien te winnen, dan zijn we denk ik wel veilig. Volgend seizoen moeten we dan maar proberen om echt om promotie mee te doen.”

,,De ambitie om de stap naar de derde klasse te zetten hebben we nog steeds. Onze ploeg bestaat uit een mooie mix van ervaring en jonge honden. In topwedstrijden gaan we vaak mee in het hoge niveau. Alleen tegen mindere ploegen vinden we het nog lastig om het spel te maken. Daar moeten we aan gaan werken.”

mark.png

Door: Peter Pos