Wind plaag én vriend (uit: AD/Amersfoortse Courant)
maandag 28 oktober 2019

S.V. Achterveld 1

Hoe Sven van Rossum van Achterveld in de slotfase voor open doel kon missen? ,,De wind kwam eronder.'' Zo bleef het 1-1 in de topper tegen Zeist.

Door: Peter Pos
Foto: Rodney Kesteren

,,Sven hoe kun je die kans toch missen?'' En: ,,Sven zulke ballen mis jij toch nooit?''

Zo ging het even door na de topper tussen Achterveld en Zeist. De spelers van Achterveld plaagden hun aanvoerder na zijn misser in de 78ste minuut.

De verwachtingen waren voor de topper tussen Achterveld (koploper) en Zeist (tweede) hooggespannen. Enerverend en meeslepend werd de wedstrijd niet, al werd er bij vlagen toch een heel aardig niveau gehaald. Zeist was in het eerste uur beter en had toen eigenlijk op 0-2 moeten komen.

De ploeg van Jacco Meurs was in het restant het sterkst en had zomaar met 2-1 kunnen winnen. Maar die ene kans, in de 78ste minuut. Voor bijna een leeg doel kwam Sven Rossum niet tot scoren. Dat is opmerkelijk voor een spits, die een gemiddelde van anderhalf doelpunt per wedstrijd heeft. ,,Het was een supersimpele bal die altijd moet zitten. Maar de wind kwam eronder. Daardoor draaide hij het laatst naar mijn knie toe'', beschreef Van Rossum hét moment. ,,Dan baal je wel even. Maar niet te lang. Als spits mis je wel vaker een grote kans. Bovendien stonden we nog achter en ik wilde niet verliezen. Een minuut later kregen we een corner en gebeurde eigenlijk hetzelfde. De bal werd weer door de wind gepakt. Daardoor misten hun verdedigers 'm en kwam-ie bij mij. Dus eerst zat de wind tegen en daarna was het mijn grote vriend."

Momentjes
Van Rossum, die inmiddels negen keer heeft gescoord, werd lang niet goed in stelling gebracht. ,,Dat is het hele seizoen al zo dat je het van een paar momentjes moet hebben. De afstemming daarin kan nog wel beter, daar trainen we hard op. Maar het is nog niet zoals het moet zijn."

,,Ik ben heel blij met een punt'', is Van Rossum eerlijk. ,,Dat voelt voor mij als een overwinning. Als je kijkt naar het eerste uur, dan is er maar één ploeg die voetbalde en kansen kreeg en dat was Zeist. Brian hield ons op de been met een fantastische redding. Anders was het toen al klaar geweest."

Hij doelde op de 61ste minuut toen Mathijs van Herkhuizen voor Brian Bakkenes opdook. De doelman van Achterveld redde knap. ,,Dat was meer geluk dan wijsheid'', nuanceerde Bakkenes zelf. ,,Het enige wat je op zo'n moment kan doen is je groot maken en er vol voor gaan. Gelukkig schoot hij die bal tegen mijn heup aan."

,,Zij hadden constant een mannetje over op het middenveld'', gaf Achterveld-middenvelder Jelle Neumann aan waardoor zijn ploeg het lange tijd zo moeilijk had. ,,Wij stapten eerst niet door. Pas toen we dat deden, ging het wat beter. Na die redding van Brian kwamen we pas echt goed in de wedstrijd en hadden we 'm nog kunnen winnen ook. Al kregen zij in de laatste minuut ook nog twee grote schietkansen waarbij Brian ons redt."