Fryslân boppe na onzekere periode (uit de Barneveldse Krant)
zaterdag 19 oktober 2019

Danique van Ginkel is helemaal op haar plek in Friesland. De voetbalster uit Achterveld verkeerde afgelopen voorjaar nog in onzekerheid over haar sportieve toekomst. Nu geniet ze weer van haar voetbalavontuur bij sc Heerenveen. ,,Het gaat heel prima hier."

Door: Jurre Jochemsen (Barneveldse Krant)
Foto: John Groeneweg

Voorbije lente verkeerde Van Ginkel in grote onzekerheid na een onheilstijding uit Heerenveen. De stichting waaronder de voetbalsters vallen, werd namelijk geliquideerd wegens financiële problemen. Uiteindelijk kwam het dus toch allemaal goed en gingen de Friezinnen - met daarbij dus de inmiddels 18-jarige talentvolle Achterveldse - de eredivisie in. ,,Als speelster heb ik gelukkig niet heel veel meegekregen van alles”, zo vertelt de talentvolle voetbalster, die inmiddels ook weer bij Oranje (Onder 19) zit. ,,Feit is dat ik het nu heel erg naar mijn zin heb hier in Heerenveen, waar ik in het centrum woon en alles op loopafstand is, heerlijk.” Ze blikt nog even kort terug op afgelopen voorjaar. ,,Natuurlijk was er even wat onzekerheid, maar gelukkig werd al redelijk snel duidelijk dat SC Heerenveen vrouwen dit jaar in elk geval door kon gaan. Verder maak ik me eigenlijk helemaal geen zorgen, dat heeft ook niet zoveel zin namelijk. Dat gaat wel goed komen joh. Ik kan me beter focussen op het voetbal en dat gaat gelukkig prima.”

De voetbalster was vorig jaar nog actief bij Saestum in Zeist en keek toen al heel reikhalzend uit naar het avontuur in het land van de Elfstedentocht. Die hooggespannen verwachtingen worden dit seizoen waargemaakt, ze woont als gezegd ook in Friesland en is helemaal gewend aan haar nieuwe leven aldaar. Van Ginkel, die al het Oranje-shirt heeft mogen dragen - twee jaar geleden deed ze mee aan het EK onder 17 - heeft volop doelen voor de nabije toekomst. ,,Zoals ik al zei, focus ik me op mijn spel en dat begon al in de voorbereiding op het nu lopende seizoen. Ik kon me volop richten op sc Heerenveen. Ik kon aan alle trainingen meedoen en veel minuten maken bij de oefenwedstrijden. Dat ging op zich prima allemaal. Het was opbouwen richting de eredivisie die vorige maand begon.”

VOLDOENDE INDRUK
De speelster uit Achterveld maakte blijkbaar voldoende indruk op hoofdtrainer Roeland ten Berge. ,,Je weet vooraf natuurlijk nooit of je een basisspeelster wordt, maar gelukkig heb ik tot nu alles kunnen spelen. Zeker is wel dat je moet blijven presteren, elke training en elke wedstrijd weer.” Hard werken is de tiener echter wel toevertrouwd. ,,Ik wil inderdaad altijd het uiterste uit mezelf halen en mezelf doorontwikkelen. Dat lukt prima, zeker ook omdat ik het erg naar mijn zin heb hier, vanaf het begin eigenlijk al.”

Op welke positie moet Van Ginkel zich dit voetbalseizoen vooral richten? ,,In de voorbereiding speelde ik vooral op het middenveld, maar toen de competitie begon, stond ik centraal achterin, bij de eerste wedstrijd tegen PSV”, zo vertelt de (in Zwolle) psychomotorische therapie studerende oud-Achterveldse. ,,Er was daar een blessure en in de aanloop naar ‘PSV’ kreeg ik van de trainer dus te horen dat ik daar zou gaan spelen. Dat was wel even schakelen, maar ik besloot gewoon ‘mijn ding’ te doen en te laten zien wat ik kan op die positie.”

GOED BEGIN
Tegen de Eindhovense titelpretendent ging het in het begin nog goed. ,,We kwamen 1-0 voor maar helaas verspeelden we die voorsprong veel te snel en werd het 1-1. Dat ging te makkelijk en door slordigheden van ons en hun ‘dodelijke’ spitsen verloren we helaas met 4-1.” Toch is de international best content over het presteren van de Friezinnen in de weken nadien. De club staat vijfde en heeft uitzicht op deelname aan de kampioenspoule later dit seizoen. ,,De beste vier clubs plaatsen zich daarvoor en dat lijkt mij en de club zeker haalbaar. We moeten vooral constanter zien te worden.” Dat gebrek aan stabiel presteren uitte zich bijvoorbeeld heel duidelijk in de wedstrijd tegen PEC Zwolle. ,,Zeg dat, we kwamen ruim op voorsprong maar speelden nog met 3-3 gelijk tegen ze. Dat was zo zonde en door dat gelijkspel verspeelden we natuurlijk twee dure punten. We hebben een jonge ploeg en daardoor is het waarschijnlijk ook wat wisselvallig, maar dit team heeft heel veel potentie. Het is gewoon een mooi elftal.”

Van Ginkel zit dus ook weer bij Oranje. ,,Heel leuk natuurlijk, bij het elftal Onder-19. Twee weken geleden speelde ik mee bij een voorronde om de EK-kwalificatie. Daar heb ik gelukkig ook zestig minuten gespeeld en we wonnen maar liefst drie wedstrijden op rij heel ruim, met 9-0, 4-1 en 6-0.” Ze laat zich daardoor niet verblinden. ,,Zoals gezegd is dit een soort voorronde, daarna wordt het zwaarder in de eliteronde, waar we de grotere landen gaan treffen.” Voelt ze zich weer volwaardig international? ,,Dat kun je nooit zeggen, zaak is om hard te blijven werken en door te zetten. Ik ga er natuurlijk vol voor international te blijven.”

OUDERLIJK HUIS
En komt ze nog wel eens in Achterveld, bij haar ouderlijk huis? ,,Jazeker, na onze wedstrijd in het weekend absoluut. Fijn vind ik dat.” En hoe zien de komende weken eruit? ,,Dit weekend spelen we in een soort extra bekertoernooi, de eredivisiecup geheten. Wel mooi, want onze tegenstander is Ajax. We spelen eerst thuis en de week daarna uit. Begin november wordt de competitie hervat met een uitwedstrijd bij ADO Den Haag. Dat wordt een belangrijke pot, zij staan vierde en als wij winnen, staan wij dat weer en liggen we weer op koers voor de kampioenspoule. We moeten daar in Den Haag dus drie punten pakken.”