Achterveld 1 en Aurora bezorgen de toeschouwers nekpijn
maandag 28 november 2016

S.V. Achterveld 1

Nekpijn kregen de toeschouwers van al die lange en hoge ballen die Achterveld en Aurora hanteerden. In negentig minuten was er nauwelijks één aanval over de grond. Wel regende het doelpunten: het werd 3-5.

Van Achterveld is de tactiek dit seizoen bekend: in de omschakeling toeslaan, het liefst door de bal zo snel mogelijk achter de vijandelijke verdediging te leggen. Tegen Aurora werd dat strijdplan ook uit de kast gehaald, maar de tegenstander deed precies hetzelfde. Ook al was er tijd en ruimte om op te bouwen, het gebeurde niet. Ook Aurora zocht zo snel mogelijk de spitsen, het liefst door de lucht. Achterveld trainer Janco Heimgartner noemde het een 'typisch duel in de vierde klasse'. "Zij schoten de bal op goed geluk naar voren."

Daardoor werd het een duel dat maar nauwelijks wist te boeien. Het was rommelig en het spel gebaseerd op toeval. Er viel vanuit het oogpunt van Aurora nog wel wat voor te zeggen, want zij hadden een aantal lange mannen voorin. Gelukkig lieten beide defensies behoorlijk wat steken vallen en werd er nog wel acht keer gescoord, zodat het publiek toch nog enigszins vermaakt werd.

De eerste kans voor Achterveld was gelijk raak. Een vlijmscherpe voorzet van Mark de Ridder werd simpel binnen gekopt door Friso Drewes. Het probleem bij Achterveld is dat de ploeg veel doelpunten tegen krijgt. Twee weken geleden bijvoorbeeld nog vier tegen Hoograven. Vertrouwen op een 1-0 voorsprong is dus geen optie voor Achterveld.

Dat bleek ook weer tegen Aurora, want nog voor rust werd het 1-2. Na rust toonde Achterveld veerkracht en kwam het op 3-2 voor. Vooral de derde treffer was mooi: Bart Kooloos zette met een gevoelig boogballetje Rudy Baalman alleen voor de keeper.

Bart 6-11-16.jpg

Maar ook de 3-2 voorsprong wist Achterveld niet te verdedigen. De bezoekers wisten optimaal te profiteren van de organisatorische wanorde bij Achterveld en scoorden in de laatste tien minuten nog drie keer. "De organisatie ontbrak volledig en lange ballen lieten we eerst stuiteren in plaats van direct weg te koppen. Daardoor kwamen we in de problemen", zei Heimgartner.

Beide ploegen waren gelijkwaardig aan elkaar, vond de trainer. "De gelukkigste heeft gewonnen." De twee teams waren inderdaad aan elkaar gewaagd en ontlopen elkaar door het resultaat op de ranglijst nauwelijks. Achterveld heeft één puntje meer dan Aurora.

Frederik 6-11-16.jpg

Frederik van Middelaar, maker van de 2-2

Volgende week gaat Achterveld op bezoek bij hekkensluiter De Dreef. "Dat wordt een goede graadmeter, dan kunnen we zien waar we staan. Als we tegen een tegenstander spelen die ons het initiatief zal geven", zei Heimgartner. Achterveld staat vierde, een wedstrijd tegen de hekkensluiter als graadmeter zien is bescheiden. Heimgartner: "We hebben dit seizoen een reeks van zes duels gewonnen, maar we zijn niet meer dan een goede middenmoter. We staan nu met beide benen op de grond".

Door: Frank Versteeg (de Amersfoortse Courant)