maandag 5 maart 2018

S.V. Achterveld JO 19-1

Voor de geschiedenis van Cothen gaan we een jaar of 500 terug in de tijd. Het was een tijd van burgeroorlogen waarbij er een heuse strijdt werd gevoerd om Cothen. Zelf snappen wij dit ook niet, naar ons weten is zélfs Achterveld mooier. Maargoed…, de geschiedenisboeken zijn niet voor jan lul uitgebracht. Cothen is 1459 in bezit van het Domkappitel die ervoor zorgde dat Cothen lange tijd een zelfstandige eenheid was. In 1996 was het Domkappitel hier klaar mee en vonden dat ook de omliggende steden wel eens zorg mochten dragen over Cothen. Uiteindelijk werden Cothen, Langbroek en Wijk Bij Duurstede een grote gemeente en leefden zij nog lang en gelukkig. Tot op de dag van vandaag is dat goed gegaan, maar zou het Achterveld lukken om roet in dat lange en gelukkige leventje van ze te gooien…?

De eerste 12 minuten zijn door de redactie gemist. Ze zijn namelijk 3x heen en weer door een miezerig oud plaatsje gereden, maar wisten niet dat ze al in Cothen waren… De 1-0 die SVF dan ook in minuut 7.37 binnenschoot is dan ook helaas niet waargenomen. Tijdens een interview na de wedstrijd met een van de spelers van Achterveld, werd pas duidelijk dat het spel aan de kant van SVA na dat doelpunt helemaal inzakte. Ze speelden als een natte krant, al was zelfs een natte krant hier niks bij. Met een overvolle reserve bank, waar ondertussen 6 wintervingers en 3 bevroren ballen te vinden waren, mocht de redactie vanaf minuut 12 dit saaie en futloze spel aanschouwen. Verschillende dingen vielen ontzettend op. Zo schakelde Achterveld bijvoorbeeld om alsof ze de Elfstedentocht aan het schaatsen waren met een guur oosters windje pal op de neus en werd er netjes en triomfantelijk op knie hoogte ingegooid zoals dat bij de kabouters wordt geleerd. De bank kon dit spel dan ook moeilijk meer aanzien en begonnen hun frustratie te uiten. Dit werd gedaan op iedereen behalve op de belabberd spelende oranjehemden die het in het veld waar moesten gaan maken, zelfs lenn, die alweeeer op de bank aanwezig was, schoot uit zijn slof. Zo werd de goed vlaggende Achterveldse grens belachelijk gemaakt en werd ‘Kees’ uitgemaakt voor een vies naar mannetje. In minuut 36 komt ook eindelijk jeugd trainer Marthijn in actie en geeft luidkeels de tijd door. Door dit onverwachte optrede van de normaal flegmatieke en indolente trainer was in een split-second even iedereen van slag. Zou het dan toch toeval zijn geweest dat in die beruchte minuut 36 2 grote vriendelijk uitende buizerds elkaar in de veren vlogen? Of was het gewoon een teken dat de (fantastisch fluitende) leidsman maar vast moest affluiten voor een gemoedelijke koffie en thee pauze, zodat de technische staff een nodig spoedoverleg kon inlassen?

Vanuit een warme kleedkamer en na het genot van een smaakvol kopje thee mogen SVA en SVF zich weer opmaken voor de 2e helft. SVF heeft duidelijk de thee, die aan SVA werd aangeboden, gesaboteerd. Het duurde dan ook niet gek lang voordat de keeper van SVA JO-19 de bal weer uit het net mocht halen, 2-0. Het vervolg van de tweede helft levert nog weinig spanning op. Al was daar wel het moment dat ‘Rutte’ schattig zijn handje op stak en appelleerde voor buitenspel. Jammer dat dit niet werd opgemerkt door de leidsmannen. Tot daar opeens het moment was dat Achterveld de knop om wist te zetten. Ze gingen als het ware van radio 2 naar SLAM FM en het was dan ook ‘Tollie’ die de bal met een sierlijk boogje over de keeper van de tegenpartij wist te spelen, 2-1. Het publiek ging staan, ondanks de kou begon iedereen te zweten, er werd zenuwachtig op tandenstokertjes gekauwd en ijzig stil of juist verhit aanwijzing gevend werden de laatste minuten van de wedstrijd aanschouwd. De stemming slaat om en SVF wordt bang. Achterveld zal toch niet echt roet in het lange en gelukkige leven gooien? Uiteindelijk hoefde SVF nergens bang voor te zijn en floot de scheids af bij een eindstand van 2-1, verdorie, nu staat dat roet nog een week in de kou… Volgende week staat om 15.00 uur CDW J19-2 – SVA J19-1 op het programma. Op de planning staat dat we dan weer linkerbaan invoegen om weer aan de titelstrijdt deel te nemen.