Een team weet niet wat hij mist, maar als hij er niet is....
zondag 17 februari 2019

S.V. Achterveld 4

Een team weet niet wat hij mist, weet niet wat hij mist, maar als hij er niet is weet een team pas wat hij mist. Huub van der Lubbe verwoorde het in 1994 al treffend in een van de hits van de Dijk. Dat deze songtekst anno 2019 nog zo actueel zou zijn had Huub in 1994 ook niet kunnen bevroeden. Bij SVA 4 was het deze week echter de harde realiteit.

Vorige week werd  na een lange winterstop de competitie hervat met een gelijkspel in Wijk bij Duurstede. Een wedstrijd waarin met name de flanken van de verdediging node gemist werden. Deze week stond de inhaalwedstrijd thuis tegen DOVO 8 op het programma. Een mooie kans om weer aan het vertrouwen en het doelsaldo te werken aangezien de uitwedstrijd met 2-10 gewonnen werd. Destijds was Rick, een van de steunpilaren van SVA 4, de aanjager op het middenveld die onder andere met een doelpunt SVA 4 naar grote hoogte stuwde.

Het was deze zelfde Rick die weer een extra kaarsje op zijn verjaardagstaart mocht plaatsen deze week. Nu is zijn leeftijd eindelijk weer in lijn met zijn George Clooney-/Robin van Persie-achtige grijze slapen. Als je hem op zaterdag over het veld ziet razen zou je het niet vermoeden, maar ook bij Rick komt ouderdom met gebreken. Hij kan het niet meer elke week opbrengen om de kar te trekken en deze week was het moment dan daar. Tussen alle olijke felicitatieappjes vol met ballonnetjes, cadeautjes, bierpullen, feestmutsen en andere ondefinieerbare emoticons door in de groepsapp van SVA 4 stond het daar ineens ijskoud: ‘Afwezig - Rick van den Brink’. Normaliter is Rick (na Kevin en Rob) de eerste naam die Harry op het wedstrijdformulier zet. Deze week zou hij samen met zijn technische staf naar een oplossing voor dit gapende gat moeten zoeken. Zou SVA 4 zonder Rick van den Brink kunnen?

Ook DOVO 8 bleek met de nodige personele problemen te kampen en speelde de eerste helft met 10 man. Bij SVA stapelde de problemen zich op. Nog van slag van de afwezigheid van Rick had Joris in blinde paniek drie rechter voetbalschoenen in zijn tas gestopt. Nu zou je zeggen dat je voor blind naar voren rennen niet perse een linker en een rechter schoen nodig hebt, maar comfortabel is anders. Gelukkig bood de schoenenvoorraad van El Capitano uitkomst en zo kon er toch aan de wedstrijd worden begonnen.

Zoals de deskundigen vaak al prediken: tegen 10 man is het vaak moelijker voetballen dan tegen 11. SVA 4 wist het dan ook knap op 0-0 te houden in het eerste half uur. Uiteindelijk waren het Roland, Daryl en de linkerschoen van Dennis Kok die voor een 3-0 voorsprong zorgden. Toen ging het echter mis. De bal werd diep gespeeld en de verdediging wist even niet wat het moest doen. Jarenlang was daar altijd Rick die op een veilige 17,5 meter achter de verdediging stond en altijd zeer zorgvuldig de boel controleerde alvorens aansluiting te zoeken richting de middenlijn. Zonder deze zekerheden bleek de defensie kwetsbaar en de 3-1 lag in het netje.

Vlak voor rust was daar een vrije trap. Iedereen keek al achterom of Rick daar op een vrolijk drafje aan kwam lopen om Matthijs bij de bal weg te sturen. Geluk bij een ongeluk was dat Matthijs op de bank zat, maar ook Rick was zoals gezegd niet aanwezig. Kevin besloot achter de bal te gaan staan. Kevin is een begenadigd voetballer, maar is geen Rick. De bal belande dan ook hoog over het doel, nog net niet in het maisveld.

In de rust keek iedereen elkaar vertwijfeld aan hoe dit veder moest. Langzaamaan leek er weer wat vertrouwen in het team terug te keren. Zouden we het ook zonder Rick kunnen? De tweede helft werd de schroom afgegooid en liep SVA 4 uit naar een 8-1 voorsprong.

Na afloop zat iedereen opgelucht op het terras van de zon te genieten. Waar vooraf voor gevreesd werd bleef ons bespaard en de 3 punten bleven op het Kerstens sportpark. Toen viel er ineens echter een pijnlijke stilte? Wie moest er nu met een trillend lipje een mop vertellen om de sfeer er weer in te brengen? Deze grote schoenen durfde niemand te vullen en daarmee was de vraag van de dag ook beantwoord: SVA 4 is er nog niet klaar voor om zonder Rick van den Brink te kunnen….