SVA dames 1 is Domstad Majella net iets slimmer af

Zaterdag 13 oktober, 12.00 uur

SV Achterveld VR1 – Domstad Majella VR1
Door: Juliette

Ja ja, daar is ‘ie dan eindelijk: het eerste wedstrijdverslag van het seizoen! Het schrijfproces is misschien ook wel typerend voor de start van het seizoen: we moesten even op gang komen. Twee bekerwedstrijden werden verloren, omdat we soms nog net een long of been (en wat speelsters) tekortkwamen. De eerste competitiewedstrijd tegen het sterke Utrechtse HMS was er ook niet eentje om over naar huis te schrijven. We wisten ons eigen spel pas na een 3-0 achterstand écht te hervinden. Tijdens de thuiswedstrijd tegen VEP werd er weer ouderwets gestreden en ondanks de eindstand (0-0) doet vermoeden, was dit zeker geen saaie wedstrijd. De kop was eraf: het eerste puntje in the pocket! We vertrokken een weekje geleden naar het pittoreske Harmelen en namen drie punten mee naar huis na een 2-3 overwinning. Tot zover de afgelopen wedstrijden in een notendop. Status: drie wedstrijden gespeeld, vier punten en een zesde plaats.

Op deze tropische zaterdagmiddag kregen we de kans om deze stijgende lijn voort te zetten. Bij winst tegen Domstad Majella konden we een puntje boven hen uitstijgen en daarmee ook een plekje in de ranglijst. Dit feit zorgde zelfs voor de eerste zenuwplasjes van dit seizoen. Desalniettemin startten er 11 fitte oranjeleeuwinnen met aan hun zijde drie, niet de minste, reservespeelsters op de bank. Aanvoerster Merel won zoals altijd de tos en daarmee mochten we met de laaghangende, felle zon in onze rug beginnen. Domstad trapte af en zette direct de toon. Hun snelle kaatswerk zorgde al gauw voor enig gevaar voor het doel van SVA. Met de nadruk op enig, want een echte kans kregen ze niet. De eerste kans op de openingstreffer kwam van Achterveldse hand. Laatste vrouw Juliette gaf een hoge bal over de Utrechtse verdediging heen op spits Annika. Zij wist de bal nog net een tikkie over de keepster te geven, maar die ging helaas net naast.

Het spel van Domstad overheerste het eerste half uur. De oranjehemden liepen achter de feiten aan en verdedigen was de hoofdtaak geworden. Het snelle getik van de Utrechters (op dat moment eerder Slimstad?) zorgde voor het nodige zweet bij de Achterveldse dames. Toch wisten ze af en toe ook voor het doel van Domstad te komen, zoals in de 35e minuut. Een voorzet van Isabel vanaf de linkerachterlijn leek bijna het doel in te krullen (Juliette stond al te juichen). Nog geen minuut later stormde Majella op het Achterveldse doel af. Keepster Demi was echter in topvorm en plukte de bal uit de voeten van de nummer 14 weg. Vlak voor rust was het dan toch tijd voor een doelpunt. Annika zag haar kans schoon op een moment dat vele anderen wellicht niet gezien hadden. Ze zag haar tegenstander met de bal klungelen, pakte de bal af, buffelde langs meerdere verdedigers heen en schoot beheerst over de grond langs de keepster heen: 1-0!

Tijdens de tweede helft werd duidelijk dat Domstad het hier niet bij liet zitten. Achterveld bleef strijden om hun voorsprong te behouden en de bal vloog heen en weer over het veld. De bal was niet het enige wat door de lucht vloog, ook een wesp die Linda in haar vinger wist te prikken. Met een vinger zo dik en rood als een currywurst verliet Linda het veld en nam Kim haar plaats over. In de 80e minuut maakte Domstad dan toch de gelijkmaker. Hun midmid kwam aan de bal en draaide eenvoudig om de Achterveldse verdediging heen. Haar schot was onhoudbaar voor Demi en dus was de stand 1-1.

Yvonn zorgde er echter voor dat deze Utrechtse euforie van korte duur was. Na een prachtig opgezette aanval gaf Annika een op maat gemaakte voorzet op Yvonn, die heel knap de bal na de stuit beheerst het doel in volleyde. Wat een beauty! 2-1!

Terwijl Shannon zich vanaf de zijlijn afvroeg waar de jurk van de grensie van Domstad gekocht was (of was dit toch een afleidingsmanoeuvre??), bleef de spanning in en om het veld voelbaar. De oranjeleeuwinnen kropen in deze slotfase nog even door het oog van de naald. De Utrechters bleven druk uitvoeren, maar door het sterke verdedigingswerk en optreden van Demi bleef een mogelijke teleurstelling uit. Des te groter was de blijdschap toen het eindsignaal van onze scherp fluitende leidsman klonk!

Zaterdag 27 oktober staat het volgende competitieduel op de planning en wel uit tegen de Meern VR1.