Achterin op zijn best (uit het AD/Amersfoortse Courant)
maandag 1 januari 0001

Joris Houtveen stond zich zaterdag te verbijten langs de lijn. De 22-jarige rechtsback van Achterveld kon vanwege een blessure niet meedoen. ,,Tegen Eemnes wil ik er absoluut bij zijn."

Door: Peter Post
Foto: Rodney van Kersten

Onder Janco Heimgartner veroverde Joris Houtveen een basisplaats. Vanaf dat moment was hij altijd een zekerheidje. Ook Ferry Marks en Jacco Meurs zagen in hem de beste optie voor de rechtsbackpositie. Houtveen vult die op een aanvallende manier in. ,,Mijn hele leven sta ik al achterin. In de jeugd was dat meestal als voorstopper. Janco zette me rechtsback en liet me veel opkomen."

,,Dat past goed bij me. De drive om mee te gaan naar voren heb ik wel. Met mijn conditie kan ik de hele wedstrijd blijven gaan en ben ik meestal op tijd terug om weer te verdedigen. Op deze positie ben ik op mijn best."

De geboren Leusdenaar, die twee weken oud was toen zijn ouders naar Achterveld verhuisden, raakte vlak voor de uitwedstrijd tegen VOP geblesseerd. ,,Ik gleed tijdens de training uit toen ik me om wilde draaien. Mijn knie zakte naar binnen. Het deed enorm veel pijn en ik dacht eerst dat het heel ernstig was. Gelukkig viel het mee, al heb ik nog steeds last van een zeurende pijn."

,,De wedstrijden tegen VOP en NVC kon ik niet meedoen. Dat was niet makkelijk voor me. Ik kan er niet zo goed tegen als ik moet kijken naar mijn eigen team. Ik wil altijd spelen. Zeker zaterdag als we tegen een directe concurrent spelen. Ik hoop dat ik op tijd fit ben en de trainer voor mij kiest."

Spannend
In de vierde klasse F (West 1) is het bovenin razend spannend. Koploper Zeist wordt op de hielen gezeten door Achterveld, Cobu Boys en Eemnes. Wasmeer en Eemboys hebben al een behoorlijke achterstand, maar horen ook bij de top 6. ,,Dit is een mooie competitie'', vindt Houtveen. ,,Vorig jaar waren er een paar clubs die erbovenuit staken en verder heel veel zwakke tegenstanders. Nu zijn er meer clubs die lang bovenin mee zullen draaien. Dat maakt het competitieverloop spannend."

Het afgelopen weekeinde leek geweldig goed uit te pakken voor Achterveld. Zelf werd er probleemloos van NVC gewonnen, terwijl Eemnes niet verder kwam dan een gelijkspel tegen TOV. Cobu Boys ging onderuit tegen Zeist. ,,We dachten eerst dat Zeist en Cobu Boys gelijkgespeeld hadden tegen elkaar. Dat was nog mooier geweest. Eemnes staat nu op drie punten achterstand. We kunnen ze zaterdag dus op zes punten zetten. Dan sla je een redelijk gat met de nummer vier van de ranglijst."

Het is duidelijk dat Achterveld de wind mee heeft sinds het op zaterdag voetbalt. Houtveen maakte de switch als jong broekie mee. ,,Ik ben toen bij alle ledenvergaderingen geweest waarin besproken werd om de zondag te verlaten en op zaterdag te gaan voetballen. Voetballen op zaterdag is niet alleen veel leuker om te doen, ook spreken de tegenstanders meer aan. In ons laatste seizoen op zondag moeste we keer op keer naar Amsterdam voor wedstrijden tegen ploegen waar het totaal niet leuk was om tegen te voetballen."

Voor Houtveen is het plaatje zoals het nu is compleet. ,,Ik heb nooit overwogen om elders te gaan voetballen. De kans daarvoor heb ik trouwens ook nooit gekregen. Bij Achterveld voetbal ik lekker met mijn vrienden en hangt er een gezellige sfeer. We hebben een goede ploeg en winnen veel. Wat wil je dan nog meer?"

Bron: AD/Amersfoortse Courant