Danique van Ginkel teruggekeerd van 'Oranje-week': 'Voldoende minuten gemaakt' (uit de Barneveldse Krant)
donderdag 14 november 2019

Danique van Ginkel is maandag met een tevreden gevoel teruggekeerd vanuit Portugal. Daar speelde ze met Oranje Onder 19 twee oefeninterlands, de laatste paar van dit kalenderjaar. De Achterveldse voetbalster maakte in haar ogen voldoende minuten en won twee keer. ,,Het blijft mooi opgeroepen te worden voor het Nederlandse elftal.”

Door: Jurre Jochemsen
Foto: LKstudio

Met een grote knal sloot het Nederlands vrouwenelftal onder 19 jaar afgelopen weekend dus het interlandjaar af. Op de monsterzege tegen Engeland (7-0) eerder vorige week volgde zondag weer een overwinning. Noorwegen werd met 2-1 geklopt.

Van Ginkel blikt tevreden terug op de trip. ,,Het blijft mooi om opgeroepen te worden voor het Nederlands elftal. Ik vind het namelijk bijzonder om voor mijn land uit te komen en ik hoop dat dit nog vaak mag gebeuren. Afgelopen week heb ik het in Portugal zeker naar mijn zin gehad. We hadden een goed hotel, mooi weer en er werd veel getraind, dan is het voor mij al snel goed.”

RUIME ZEGE
De eerste wedstrijd werd er dus met 7-0 van Engeland gewonnen. ,,Een heel goede prestatie tegen zo’n topland”, aldus Van Ginkel. ,,Ik heb zelf 30 minuten mogen spelen. Tegen Noorwegen mocht ik in de basis starten en heb ik 70 minuten gespeeld. We hebben als team grote stappen gezet wanneer we het vergelijken met de kwalificatie, het tempo lag een stuk hoger op de training en er was meer beleving, maar het kan natuurlijk altijd beter.”

De afgelopen weken bij Heerenveen waren in de ogen van de Achterveldse ook goed. ,,De laatste wedstrijd vóór de interlandperiode hebben we winnend afgesloten, dit waren drie heel belangrijke punten tegen onze directe concurrent. We kwamen 1-0 achter, maar in de tweede helft hebben we dat recht kunnen zetten naar een 1-2 overwinning.

We staan nu op een gedeelde derde plek met FC Twente en aanstaande zondag staat een zware wedstrijd op het programma tegen koploper PSV. We gaan er alles aan doen om die ploeg te verslaan.”