Dertigers blijven altijd plakken bij die gezellige dorpsclub
donderdag 10 september 2020

Liefst 41 jaar speelden Michiel Boerrigter, Michiel Schouten en Rudy Baalman bij elkaar opgeteld in het eerste team van Achterveld. De drie dertigers deden na het afgelopen seizoen een stapje terug. Morgen neemt de vierdeklasser afscheid met een wedstrijd tussen Achterveld 1 en 'the Legends'.

Door: Peter Pos
Foto: Rodney van Kesteren

Eigenlijk had het drietal zelfs op 42 seizoenen kunnen staan, ware het niet dat Rudy Baalman ervoor koos om één jaartje bij Hoevelaken te voetballen. ,,Ik was het zondagvoetbal zat'', verklaart de aanvaller zijn overstap en ook waarom hij een jaar later alweer terugkeerde. ,,Achterveld ging zelf op zaterdag voetballen en dan speel ik toch het liefst bij mijn eigen cluppie, hoe leuk ik het ook vond bij Hoevelaken."

Boerrigter (34), Schouten (32) en Baalman (32) zijn echte clubmensen. Oké, Boerrigter overwoog jaren terug om over te stappen naar De Glind, maar die gedachte verdween weer snel uit zijn hoofd. ,,Iedereen kent elkaar hier'', zeggen de drie. ,,Toen ik als jeugdspeler bij het eerste stond te kijken stond 'Boer' al in het eerste'', laat Baalman weten.

,,Rudy en ik zaten in de jeugd altijd bij elkaar in het elftal'', vult Schouten aan. ,,Het was ook niet bijzonder om met elkaar in het eerste te voetballen. 'Boer' was vroeger namelijk mijn buurjongen. Het was vooral erg leuk."

Leuk, dat was jarenlang ook het imago van Achterveld: de vereniging staat te boek als gezellige dorpsclub. Vooral Boerrigter had het daar soms moeilijk mee. ,,Ik ben niet de beste voetballer'', benadrukt de centrale verdediger, die jarenlang de aanvoerdersband droeg. ,,Maar ik was wel altijd bloedfanatiek. Ik vond het allemaal te vrijblijvend. Daarom twijfelde ik om de stap te maken naar De Glind, waar ze toen een heel goede ploeg hadden."

De twee anderen kunnen volop meepraten over het fanatisme van hun aanvoerder. Schouten: ,,Hij is een toonbeeld van onverzettelijkheid. Buiten het veld lief, maar in het veld wil hij altijd winnen.'' Baalman: ,,Michiel liep altijd voorop.''

Gedold

Boerrigter werd regelmatig gedold vanwege zijn fanatisme. Schouten: ,,We speelden een keer uit tegen Nederhorst en moesten allemaal met een kind aan de hand het veld op. 'Boer' liep als aanvoerder voorop. Toen hij het veld opstapte, bleven wij allemaal staan. Hij had het pas door toen hij bij de middenlijn in zijn eentje stond. Hij was woest toen hij ons allemaal zag lachen aan de rand van het veld."

Boerrigter schudt zijn hoofd. ,,Als de wedstrijd begint, dan moet je serieus zijn.''

Buiten het veld haalden de Achtervelders het nodige uit. 'Die dikke Harry zit zeker wel in de taxi', riep Boerrigter ooit toen de selectie op 'trainingskamp' was in Callantsoog en ging stappen, terwijl er maar één taxi was om de selectie te vervoeren. 'Nee hoor, ik sta achter je', reageerde toenmalig trainer Harry Oussoren gevat. ,,Hij heeft me die opmerking gelukkig vergeven."

Zo makkelijk kwam Schouten er niet vanaf toen hij in de allerlaatste wedstrijd op zondag in Bussum ontdekte dat hij zijn voetbaltas thuis had laten liggen. ,,Ik dacht dat ze een geintje met me uitgehaald hadden'', vertelt de verdediger, die vanwege zijn lengte ook regelmatig in de spits gezet werd. ,,Maar ik bleek die tas echt te zijn vergeten. Iedereen had natuurlijk lol toen ik naar Janco Heimgartner toe moest gaan om het te vertellen."

,,Janco was een goede trainer, maar veel te fanatiek voor ons'', vervolgt Schouten. ,,'Ik zit al 40 jaar in het voetbal en dit heb ik nog nooit meegemaakt', mopperde Janco. Ik ben toen maar heel snel naar huis gereden om mijn tas te halen. Gelukkig mocht ik in de tweede helft nog meedoen.''

Douchereglement

Een ander geintje van Schouten werd door zijn ploeggenoten juist weer heel serieus genomen. Baalman: ,,Na de training was er altijd een opstopping bij de douches. Zelf had ik daar nooit last van, want ik ging eerst altijd een biertje drinken. Michiel loste dat op door een 'douchereglement' te maken.''

Schouten: ,,Dat was ludiek bedoeld en sloeg nergens op. Ik had op papier gezet hoe de looprichting naar en onder de douche was, hoe lang je mocht douchen als er drie of meer stonden te wachten.''

Baalman: ,,Je moest als je in de rij stond hardop tellen en zo waren er een hoop regels.''

Schouten: ,,Ik had het helemaal dichtgetimmerd, maar nooit gedacht dat ze het serieus zouden nemen.''

Boerrigter: ,,Dat deden we wel, hoor.''

Schouten: ,,Ja, vooral als ik onder de douche ging staan, dan ging er meteen zeven man tegelijk achter me aan en stond ik weer buiten."