Friso Drewes: ‘Winst tegen Zeist is cruciaal’ (uit: de Barneveldse Krant)
vrijdag 25 oktober 2019

Friso Drewes wil promoveren met sv Achterveld

Knipsel.PNG (2)

Het voetbalseizoen is net begonnen, maar nu al wacht voor Achterveld een cruciaal duel. Zaterdag komt Zeist naar Sportpark Kerstens en dat treffen kan weleens heel erg bepalend worden voor de eindstand. Friso Drewes weet wat er van hem en zijn medespelers verwacht wordt. ,,Wij zullen alles moeten geven.’’

Door: Peter Pos (Barneveldse Krant)
Foto: Ronald Kerstens

Sinds deze zomer is Friso Drewes terug bij zijn oude ‘cluppie’. Het uitstapje bij tweedeklasser Valleivogels beviel uitstekend. ,,Ik heb daar twee mooie seizoenen gehad’’, vertelt de voetballer die afgelopen zondag zijn 25e verjaardag vierde. ,,Halverwege het eerste seizoen werd ik basisspeler en daarna heb ik vrijwel alles gespeeld.”

Eigenlijk had hij ook gewoon nog een jaar willen blijven. ,,Je bouwt er ook iets op. Dat ik op het allerlaatst besloot om terug te keren naar Achterveld heeft er mee te maken dat ik niet altijd meer twee keer in de week kan trainen in verband met mijn afstuderen. Bij Valleivogels sta je er zaterdag niet in als je niet twee keer traint. Bij Achterveld kan ik wel zo nu en dan een training laten schieten.’’

Bovendien was hij na het eerste seizoen zijn ‘BOB’ kwijt, aldus Drewes met een knipoog. ,,Sven van Rossum, die ook bij Valleivogels speelde, keerde terug naar Achterveld en ik reed altijd met hem mee.’’ Zijn afstudeeropdracht is in Gouda. ,,Ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer. Dat is vanuit Achterveld zelf bijna niet te doen. Mijn vriendin woont in Amsterdam. Vaak ga ik dan ‘s morgens vanuit daar op pad. Daardoor mis ik wel eens een training.”

Met zijn conditie zit het wel goed, verzekert de aanvaller. ,,Ik zaalvoetbal één keer per week en squash regelmatig om mijn fitheid op peil te houden. Al is het gevoelsmatig het prettigst als je gewoon drie keer per week met voetbal bezig bent. Dat ben je al zolang gewend ook.” Op tienjarige leeftijd verhuisden zijn ouders vanuit Amersfoort naar Achterveld. ,,Ik ben hier meteen gaan voetballen.

Na een paar jaar werd ik door de KNVB uitgenodigd voor een testwedstrijd. Ik werd daarna niet uitgekozen, maar de trainer adviseerde me wel om hogerop te voetballen. Roda’46 was volgens hem wel een goede club voor me.” Daar heeft hij zich toen aangemeld en heeft er tot aan de B1 gevoetbald. ,,Halverwege het laatste seizoen besloot ik om weg te gaan. Ik had het niet meer naar mijn zin en wilde in Achterveld weer met mijn vrienden voetballen. Dat seizoen werden we meteen kampioen en stonden we op de platte kar.’’

Dat laatste is ook het doel dat Drewes aan het einde van dit seizoen voor ogen heeft. ,,Of we kampioen worden, weet ik niet. Ik denk dat Zeist een heel sterke concurrent is en ook met Eemnes en Cobu Boys moeten we rekening houden vind ik. Wel vind ik dat we voor promotie moeten gaan. Het lijkt me heel mooi om met Achterveld de stap omhoog naar de derde klasse te zetten.” Als A-junior maakte hij zijn debuut. ,,Dat was onder Jeroen Jooren. In de jaren erna werd ik al eens gebeld door Valleivogels. Ik had het idee dat ze me toen voor de breedte wilden halen. Daar had ik geen zin. In mijn laatste seizoen bij Achterveld, onder Janco Heimgartner, was ik het helemaal zat. Al die clubs uit Amsterdam. Daar had ik echt geen zin meer in. Daarom ben ik toen wel gegaan.”

NIEUWE POSITIE
Sinds hij terug is heeft hij wel een nieuwe positie. ,,Ik stond bij Janco vaak op ‘tien’. Nu is mijn rol hangend op rechts. Dat bevalt me ook prima en heeft zich al uitbetaald in vier doelpunten, al houd ik me daar zelf niet zo mee bezig.” Met vijftien punten uit de eerste vijf duels is de start uitstekend. ,,We hebben nog niet heel sterke tegenstanders gehad’’, tempert de voetballer meteen.

,,Drie keer wonnen we erg makkelijk. Tegen De Posthoorn moesten we uitkijken voor hun counters. Zij hadden ook wel een paar goede voetballers. We dachten dat we het tegen Eemboys lastig zouden krijgen, want zij stonden op dat moment net als wij op zes punten.’’ Achterveld was die wedstrijd zo gebrand dat ze echt goed voetbalden. ,,Zo moet het tegen Zeist ook gaan. Als iedereen bij ons alles geeft, dan denk ik dat wij als ploeg sterker zijn. We voetballen al zo lang met elkaar samen.’’

Drewes komt ook nog een oude bekende tegen. ,,Bij Zeist voetbalt Sven van Dompzelaar. Ik speelde in de jeugd van Roda met hem en we hebben nog regelmatig contact. Hij is ervan overtuigd dat zij gaan winnen. Maar zo denken wij er zelf ook over, dus dat Achterveld dit zespuntenduel wint.’’ Het is natuurlijk nog niet beslissend. ,,Je hebt ook nog Eemnes en Cobu Boys die hoog kunnen eindigen’’, zegt hij tot besluit. ,,Maar wel heel belangrijk dat we winnen.’’