In memoriam Kees van den Breemer
vrijdag 23 juni 2023

Afgelopen zondag is Kees van den Breemer overleden. Kees is erelid van SV Achterveld, en met reden. Tientallen jaren lang bracht hij vele uren door op de club. Tot op het laatst klopte zijn hart voor het voetbal.

Kees kwam 62 jaar geleden voor zijn grote liefde Grada naar Achterveld. Daarvoor woonde hij in Soest, waar hij als verdediger actief was. Ook in Achterveld was hij al gauw ook veel op en rond de velden te vinden. Niet meer als voetballer, maar eerst vooral als trainer. In 1971 begon hij als jeugdtrainer, bij de E-jeugd. Hij voerde een belangrijke verandering door. De jeugd trainde tot dat moment ’s avonds, als het vaak druk was op de club. Waarom niet op woensdagmiddag, als de scholen toch vrij waren? En zo gebeurde.

Kees en Grada dreven in die tijd samen de Hessenkar. Een belangrijke ontmoetingsplek, waar je ook in kon zetten op de lotto. Elk jaar gingen er vele guldens naar de jeugd van Achterveld op die manier. Er werden mooie activiteiten en materialen van bekostigd.

Het meest bekend werd Kees bij SV Achterveld vanwege zijn zorg voor het terrein. Daarnaast was hij ook 23 jaar lang consul. Wie de laatste jaren langs het huis van Kees en Grada fietste kon daar meteen zien waar zijn passie lag: bij het gras. Zo strak als het gazon thuis werd bijgehouden, lagen ook de voetbalvelden erbij. Kees kende elke grasspriet en genoot ervan als het er mooi bij lag. “Zelfs in de doelgebieden staat meer gras dan vlooien op een hond”, zo zei hij dan. Hij durfde ook echt te gaan staan voor het veld. Jongens die stiekem een balletje trapten in het doelgebied konden een flinke uitbrander verwachten. Hij stuurde ze gewoon weg. Diezelfde jongens konden in de zomer tot hun verbazing ineens een voor hen nieuwe voetbal in de tuin vinden. Kees had dan het ballenhok opgeruimd, en wist goed hoe blij hij kinderen daarmee maakte.

Ook toen Kees ouder werd bleef zijn betrokkenheid groot. Hij was samen met Grada fanatiek supporter bij het eerste, waarin zijn zonen Gerard en Cees een tijdlang voetbalden. En waar Gerard nog een tijdje trainer van was. Ook bij zijn kleinkinderen was hij vaak langs de lijn te vinden, in Achterveld of Barneveld. En zelf haalde hij zijn voetbalspullen ook weer van stal. Hij deed op vrijdagmorgen mee aan walking football, met 65-plussers. En als snel was hij daar degene die alles regelde.

Op het laatst was Kees ziek: een strijd die hij niet kon winnen. Maar hij bleef betrokken bij de club en bij de viering van het jubileum. Hij was trots dat hij “vrijwilliger van driekwart eeuw werd”. Liever wilde hij niet te veel aandacht voor het feit dat hij ziek was. Een paar maanden geleden voelde hij zich zo goed dat hij wel weer eens een wedstrijdje wilde komen kijken, zo zei hij. Hij wilde het beste maken van de maanden die hij nog had. Veel goals vallen in de blessuretijd, en Kees zag zijn laatste maanden echt als blessuretijd.

De passie voor het voetbal zit inmiddels generaties ver in de familie Van den Breemer. En ook veel andere Achtervelders hebben nog steeds profijt van alles wat Kees voor de voetbalclub heeft gedaan.

Wij wensen de familie van Kees veel sterkte.

Bedankt voor alles, en rust zacht Kees.