Ingezonden brief: "Zorgen om met name het aantal seniorenleden"
dinsdag 9 april 2024

De afgelopen tijd loop ik rond met een weemoedig gevoel als ik bij sv. Achterveld ben. Het lijkt namelijk al een eeuwigheid geleden dat er 8 heren senioren en 3 dames senioren elftallen waren. Zeker kort na de overstap van de zondag naar de zaterdag floreerde Achterveld als vanouds. Het was dan ook steevast gezellig in de kantine op zaterdag. Tuurlijk was de aanwas van de jeugd al een tijdje iets minder hoog, maar met de nieuwbouwwijk in het vooruitzicht was het een kwestie van tijd dit ook deze afdeling weer zou gaan groeien.

Dit laatste is gelukkig uitgekomen. Op zaterdagochtend lopen er weer heerlijk veel kleine vrolijke koppies rond om onbezonnen als een kudde achter een bal aan te jagen. Er door het enthousiasme van de kinderen, de ouders, trainers en leiders weet ik zeker dat er nog veel meer bij zullen komen.

Alleen hoe anders is het nu bij de senioren? Er zijn nog maar 3 heren senioren elftallen over en nog maar 1 dames elftal. En ondanks dat er op papier meer dan genoeg spelers zouden moeten zijn, is het voor de leiders en trainer schuiven, schrapen en leuren om genoeg spelers bij elkaar te krijgen. Als leider van één van de elftallen ben ik hier, samen met mijn medeleider, zelf ook wekelijks mee bezig. En eerlijk gezegd gaat het enorm ten koste van je eigen plezier. Want mocht het dan eindelijk gelukt zijn om 12,5 spelers bij elkaar te hebben voor de zaterdag, dan hoop je bij thuiswedstrijden dat de scheidsrechter ook al geregeld is, want anders kan je daar ook nog eens achter aan.

Gelukkig maakt het elftal, mijn medespelers, de gezelligheid, de humor, de domme grappen, elkaar afzeiken om de kleinste dingen, het leuke spelletje, de sociale contacten, het biertje (of meerdere) na de wedstrijd, onze prachtige accommodatie en de vele overgebleven vrijwilligers alles weer goed als je op zaterdag weer bij de voetbal bent.

Dit zijn dan ook de redenen dat ik weiger om de handdoek in de ring te gooien en zelf ook te stoppen, hoewel ik zelf ook genoeg redenen kan bedenken om dit wel te doen.

‘Gelukkig’ zijn wij niet de enige vereniging die kampt met deze problemen. Zo las ik in de krant dat bij Eemboys in Baarn de problemen met spelers ook enorm is. Zelfs zo erg dat ze serieus moeten kijken naar het voortbestaan van de vereniging. En zo zullen er nog vele voorbeelden zijn.
Maar er zijn ook nog genoeg verenigingen zijn waar er gewoon nog ruime aantallen aan elftallen zijn. Tuurlijk zullen die ook wel eens personele problemen zijn, maar over het algemeen is de zaterdag hier ‘de dag om te gaan voetballen’.

Maar waarom loopt bij Achterveld dit aantal nu zo verschrikkelijk hard terug? Tuurlijk begrijp ik dat er tal van andere zaken in het leven zijn die ook leuk zijn om te doen. Tuurlijk begrijp ik dat het soms voelt als een verplichting om elke zaterdag, soms op de meest onmogelijke tijden, op te draven. Tuurlijk begrijp ik dat er op zaterdag ook gewerkt moet en kan worden. Tuurlijk begrijp ik dat het heerlijk is om met je gezin op pad te gaan om iets leuks te doen. En natuurlijk begrijp ik dat er tijdens de corona tijd vele ogen zijn geopend, dat een zaterdag helemaal niks ook gewoon heel erg lekker is.

Maar wat ik niet begrijp is dat men het spelletje, de sociale contacten en gezelligheid niet missen. Deze behoefte kan toch niet zomaar verdwenen zijn?
En hebben wij niet door dat we hiermee ook onbewust het bestaan van sv. Achterveld in gevaar brengen?

Want zoals het er nu naar uit ziet, zou het zomaar eens kunnen dat er volgend jaar nog maar 2 heren elftallen zijn. En dit betekent ook iets voor de kwaliteit van ons vlaggenschip. Zij presteren, wat mij betreft, boven verwachting in een sterke poule in de 4e klasse. Tuurlijk loopt er verschrikkelijk veel kwaliteit rond in deze groep. Maar ook deze spoeling is dun en spelen er nog een aantal ‘oude’ rotten in, die wellicht ook al liever op recreatief niveau hadden willen spelen. En ook dit zal volgend jaar niet anders zijn. Ik moet er toch niet aan denken dat het 1e afzakt naar de 5e klasse? Wat betekent dit voor de talenten die bij onze vereniging spelen? Zullen die dan wellicht eens gaan kijken naar verenigingen in de buurt kijken?

Maar goed, laat ik hier nog maar niet te veel over na denken. Want juist met het talent dat er nu in de selectie en JO-18 rond loopt, zou Achterveld eerder hoger moeten spelen dan lager. Maar ook hiervoor zou in het de breedte qua spelers eigenlijk ruimer in hun jasje moeten zitten.

Ik heb hier hierbij alleen over de herenafdeling, want hoe het bij de damesafdeling er uit ziet weet ik eerlijk gezegd niet. Maar aangezien het feit dat zij afgelopen tijd ook personele problemen hebben, verwacht ik hier volgend jaar niet eens een extra elftal er bij.

Maar alles wat ik nu heb opgeschreven is puur uit mijn eigen gevoel en wellicht heel gemakkelijk om te doen. Want een passende oplossing voor dit ‘probleem’ heb ik zelf ook niet.

Want hoe krijgen wij het als vereniging weer voor elkaar om mensen weer te laten voetballen. Het bestuur doet hier al jaren van alles aan, maar de oplossing is nog niet gevonden.

En toch zou ik mij er niet zomaar neer bij willen leggen. Want zorgen maak ik mij wel namelijk.
Graag zou ik uit willen zoeken hoe we kunnen zorgen dat we weer spelende dames en heren bij onze vereniging aan zouden willen sluiten, zodat we weer meerdere elftallen bij elkaar kunnen brengen.

Mocht iemand hier ideeën over hebben, mogelijke oplossingen hebben of maak jij je ook zorgen hierover dan kom ik graag contact met je.

Want ik wil niets liever dat mijn kinderen (als ze willen voetballen) ook lekker zorgeloos rond kunnen hobbelen achter een bal in een oranje shirt op een gezellig druk sportpark. Hopend dat ik als leider daarna kan zeuren dat we moeten wachten dat er een kleedkamer beschikbaar komt, omdat het zo vol is het sportpark.

Michiel Boerrigter