Na debuut bij PEC Zwolle hoopt Sanne Davelaar uit Achterveld op meer: ‘Doel is om de top te halen’ (uit AD/Amersfoortse Courant)
vrijdag 6 oktober 2023

Waar een klein dorp groot in kan zijn. Achterveld had met Danique van Ginkel (FC Twente) al een speelster in de eredivisie vrouwen en nu zijn het er twee. Sanne Davelaar kan terugkijken op een geslaagd debuut bij PEC Zwolle.

Door: Jurre Jochemsen
Foto: Rodney Kesteren

Ze verdedigde de clubkleuren van Hoogland en SV Achterveld en speelt nu drie seizoenen voor PEC Zwolle Vrouwen. Zaterdag maakte Sanne Davelaar haar debuut maken in de eredivisie vrouwen tijdens de wedstrijd tegen ADO Den Haag. ,,De top is mijn doel, prof worden een droom.”

Davelaar maakte in totaal 45 minuten afgelopen weekend. De club uit de Overijsselse hoofdstad stond tegen ADO Den Haag met de rust 1-0 achter, maar de zaken veranderden na de pauze. Wat heet, de ploeg van trainer Olivier Amelink won uiteindelijk met 1-2 bij ADO Den Haag.

Met binnen de Zwolse gelederen dus de in Achterveld geboren, maar sinds kort in Zwolle woonachtige verdedigster. ,,Heel mooi dat ik mocht debuteren én dat de wedstrijd daarna omdraaide. Vorige week donderdag werd ik gebeld door de hoofdtrainer met de mededeling dat ik die zaterdag minuten zou kunnen maken. Daar was ik natuurlijk heel blij mee. Ik had wel verwacht dat de trainer wat zou schuiven door enkele blessures, maar hij koos dus voor mij. Heb ik mezelf blijkbaar toch genoeg laten zien bij de trainingen en de wedstrijden bij Jong PEC.”

Davelaar is bezig aan haar derde seizoen in Zwolle. Ze speelde twee jaar bij de beloften, dit seizoen traint ze mee bij de hoofdmacht. ,,Ik had deze snelle vooruitgang eigenlijk ook niet verwacht, maar wel gehoopt. De verwachting voorafgaande aan het seizoen was wel dat ik één dag of twee dagen in de week mee zou doen, maar de trainer wilde dat ik de hele week erbij zou zijn. Prachtig toch.”

Kerstens Sportpark

Dit seizoen maakte ze al minuten voor Jong PEC Zwolle, tegen Feyenoord, maar het hoogtepunt volgde dus afgelopen weekend.

Davelaar begon als klein meisje van een jaar of zes bij Achterveld, op het Kerstens Sportpark. ,,Ik speelde bij de jongens en was eigenlijk niets anders gewend, ook omdat ik op het schoolplein bij de Sint Jozef-basisschool in Achterveld al met jongens voetbalde. Geen enkel probleem dus.”

Tot haar veertiende speelde ze in het carnavalsdorp, daarna volgde een nieuw avontuur, andermaal bij de jongens. ,,Ik kwam bij Hoogland Onder 15-1 en Onder 16-1. Ik was altijd wel basisspeelster, alhoewel de fysieke verschillen wel groter begonnen te worden. Destijds stond ik centraal in de verdediging en mijn maatje toen was heel sterk, dus ging hij de duels wel aan. En ja, toen ging ik dus naar PEC Zwolle.’’

Ook daar staat ze centraal in de defensie geposteerd. Toch is haar favoriete speelster bij het Nederlands vrouwenelftal niet een verdediger. ,,Nee, ik kijk heel graag naar een voetbalster als Jacky Groenen’’, vertelt Davelaar. Over andere speelsters gesproken: ,,Ja, uiteraard ken ik Danique van Ginkel ook, die uit Achterveld komt. Grappig dat er nu twee speelsters uit zo’n klein dorp in de eredivisie spelen. Ik kom wel eens bij haar wedstrijden kijken, erg leuk.”

PSV

Vanavond is het tegen PSV te doen. Wat verwacht de Achterveldse, die op de Hogeschool Windesheim in haar huidige woonplaats de studie Sportkunde volgt, tot slot van die krachtmeting? ,,Dat wordt lastig en ik hoop weer op speelminuten. Op de lange termijn droom ik ervan om profvoetbalster te worden en de top te halen.”