SV Achterveld viert 50 jarige bestaan vrouwenvoetbal in Achterveld
donderdag 16 september 2021

Op zaterdag 18 september 2021 wordt ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van het vrouwenvoetbal bij SV Achterveld een speciale jubileum wedstrijd gespeeld. De wedstrijd is tussen Vrouwen 1 van SV Achterveld tegen WV-HEDW (Wilhelmina Vooruit - Hortus Eendracht Doet Winnen) uit Amsterdam. De aftrap wordt gedaan door Joke van Marwijk, de oudste speelster die nog in ons midden is, en de leider van het eerste uur George Boutens. De wedstrijd begint om 12.15 uur op Kerstens Sportpark. Zorg dat je erbij bent en moedig ons vrouwenelftal aan bij de eerste wedstrijd die gespeeld wordt in het kader van jubileumseizoen 2021-2022.

Het jubileumjaar 2021 is aangebroken, na een zwaar jaar voor de (voetbal)sport is het tijd om vooruit te kijken, of misschien toch nog even terugkijken.

Veel vrouwenteams speelden in de begin jaren 70 mee met een competitie zonder nog lid te zijn van de KNVB, Ook bij andere clubs in de regio uit b.v. Leusden, Hoogland en Hooglanderveen komen er vrouwenteams. Niet lang daarna kregen ze bij de KNVB door dat meiden en vrouwen ook graag wilden voetballen, en al was hier niet iedereen het er bij de KNVB mee eens, de clubs konden beginnen bij de KNVB. Ze begonnen met aangepaste regels zoals 2 x 30 minuten i.p.v. 45 minuten en balmaat 4 i.p.v. 5. Maar het begin was gemaakt, en werd in 1971 een vrouwenteam opgericht.

De eerste officiële wedstrijd van het vrouwenteam van SVA werd gespeeld op 12 september 1971 bij en tegen Roda 46 en werd gewonnen door SVA met 1-0. Er volgden nog vele wedstrijden Achterveld-Roda, waarbij het credo “Achterveld heeft nooit verloren” vaak opging.
Meisjes en vrouwen hebben sindsdien een belangrijke plek binnen SVA. Eén op de drie spelende leden is momenteel meisje of vrouw. En deze vrouwen zorgen ook voor een goedgevulde prijzenkast.

Veel, heel veel meidenteams werden kampioen en ook de vrouwenteams blijven niet achter en werden met regelmaat kampioen. Achterveldse meiden zijn inmiddels tot in de eredivisie te vinden, en het eerste vrouwenelftal veroverde in het seizoen 2016 de KNVB-beker Je merkt nog wel eens dat meiden/vrouwenteams bij een aantal clubs of personen nog niet de erkenning krijgen die ze wel verdienen. Wij zijn bij Achterveld trots op onze voetballende meisjes en vrouwen, op naar de volgende 75 jaar! We staan er samen bij stil tijdens de speciale jubileumeditie van SVA vrouwen tegen WV-HEDW.

Om 12.00 uur is voor aanvang van de wedstrijd de officiële opening van de nieuwe velden die wordt verricht door de meiden van JO11.

Belangstellenden zijn op 18 september welkom op het Kerstens Sportpark. De wedstrijd vangt aan om 12.15 uur.