sv Achterveld wil opnieuw om de prijzen spelen (uit de Leusder Krant)
zondag 30 augustus 2020

ACHTERVELD Waar iedereen bij sv Achterveld zo op had gehoopt, is door de coronacrisis niet helaas gelukt. Een plek in de nacompetitie moest de mogelijkheid bieden om eindelijk uit de vierde klasse te komen, maar aankomend jaar zal de ploeg van Jacco Meurs opnieuw in de laagste klasse op zaterdag actief zijn.

Nee, het wordt absoluut geen a-b-c’tje om nu te denken dat Achterveld wel eventjes op zijn gemakje promoveert naar de derde klasse. Natuurlijk is de wens groot, maar bij de plaatselijke voetbalclub moet men opnieuw gaan bouwen. Ervaren krachten verlieten het eerste elftal, er kwamen enkele nieuwe gezichten bij en ook vanuit de jeugd krijgen spelers de kans aan te sluiten bij de A-selectie. Voor Meurs ligt er dan ook een mooie taak om een geoliede machine te formeren die in de vierde klasse mee moet doen om de prijzen.

GROTE SELECTIE
Het zijn niet de minste spelers die de hoofdtrainer aankomend seizoen niet meer tot zijn beschikking heeft. Michiel Boerrigter (15 seizoen actief in het eerste), Rudy Baalman (twaalf seizoenen in het eerste, goed voor 94 doelpunten) en Michiel Schouten (dertien seizoenen in het eerste, maakte 54 goals) zullen node gemist worden. ,,Bij elkaar opgeteld is dat toch veertig seizoenen aan ervaring die je gaat missen”, is de snelle rekensom van de trainer. ,,Zij hadden binnen én buiten het veld een belangrijke rol en dat moet nu op een andere manier opgelost worden. Ik ben dan ook benieuwd welke spelers er nu opstaan. Het biedt natuurlijk ook weer mogelijkheden en het is voor een trainer interessant om te zien wie welke rol oppakt.”

Op vrijdag 11 september wordt - als de coronamaatregelen dit toelaten - een afscheidswedstrijd gehouden voor dit trio en daarna is dat boek echt gesloten. De nieuwe generatie moet zich laten zien en volgens de hoofdtrainer komt dat wel goed. Zo hebben Jimmy de Greef en Gerben van Doorn de overstap gemaakt van Valleivogels naar Achterveld en komen Jens Bontje, Sil Hogeboom en Matthijs de Vor over van de Achterveld JO19. ,,En vanuit de B-selectie komt Michiel van Buuren over. We hebben dus voor de gehele selectie veertig spelers en dat is een hoop, dat klopt. Maar je zal straks zien: we hebben ze allemaal hard nodig. Achterin hebben we enkele grote en sterke gasten, terwijl we voorin wat jongens hebben rondlopen die bewezen hebben te kunnen scoren. Als dat eenmaal gaat lopen...”

Met al deze spelers hoopt Achterveld het grote doel te bereiken; uit de vierde klasse komen en daarna een stabiele derdeklasser worden. De club deed een aanvraag bij de KNVB om in de vierde klasse Oost ingedeeld te worden, waardoor men bijvoorbeeld het sterke en met geld strooiende VVA Achterberg te ontlopen. Vanuit de bond kreeg Achterveld groen licht en daardoor komen zij in een competitie met enkele onbekende clubs. ,,Dat maakt het leuk”, is Meurs duidelijk. ,,Natuurlijk zijn de verhoudingen moeilijk in te schatten, maar het biedt wel mogelijkheden. Ik ga nu niet voorzichtig roepen dat we bovenin mee willen doen, want wij willen om de prijzen spelen. Het liefst het kampioenschap, maar promotie via een periodetitel vind ik ook goed. Daar hebben wij de groep voor en ook de spelers hebben die ambitie. Nou, dan moet je het ook met z’n allen uitspreken.”

,,Vorig seizoen waren we al op de goede weg”, blikt Meurs nog eenmaal terug op het voetbaljaar dat abrupt werd onderbroken. ,,We stonden bovenaan in de tweede periode toen corona alles stil legde. Oké, we moesten daarna nog wel tegen de topploegen, maar toch. We stonden er goed voor.”

RICHTING DE DERDE KLASSE Die lijn van toen hoopt Meurs door te kunnen trekken. Zes weken deden de spelers door de corona-crisis niets, maar momenteel zijn ze alweer in training. ,,In het begin was dat onwennig, omdat je geen duels mocht aangaan. Toch waren die gasten maar wat blij dat ze weer konden voetballen. Nu vrijwel alles op het veld weer kan, zijn we vol in training sinds vorige week dinsdag. Straks spelen we twee wedstrijden per week om ons voor te bereiden op de competitie en dan gaat het weer echt beginnen; heerlijk.”

En dus staat Meurs aan de vooravond van zijn tweede seizoen bij Achterveld. Hij verliet voetbalgrootmacht Bennekom voor een avontuur bij zijn huidige club en dat is hem tot nu toe goed bevallen. ,,Ik heb nog geen moment getwijfeld of spijt gehad. Er staat een gemotiveerde groep, de trainingsopkomst is goed en we zijn ambitieus. Natuurlijk is Achterveld ‘maar’ een vierdeklasser, maar de kwaliteit van deze groep gasten ligt hoger. Het is nu aan ons om dit aankomend seizoen ook te laten zien en richting die derde klasse te gaan.”

Bron: de Leusder Krant