Informatie

Teller voor Sven van Rossum op driehonderd: ‘Scoren is het allermooiste dat er is’ (bron: de Leusder Krant)
donderdag 8 december 2022

ACHTERVELD De wedstrijd tussen Achterveld en VVZ’49 was allang beslist toen Sven van Rossum nog een doelpuntje meepikte. Niets bijzonders, dat doet de goalgetter wel vaker. Maar nu was het toch wel een heel bijzondere treffer. De teller van de 31-jarige spits staat namelijk op 300. ,,Ik voetbal om te scoren.”

Door: Peter Pos
Foto: Erik van 't Land

Zo’n beetje elke verdediger in de regio weet wie Sven van Rossum is. Dat merkt de voetballer zelf week in, week uit. ,,Ik heb vrijwel in iedere wedstrijd twee tegenstanders in mijn nek. Als ik tijdens de wedstrijd naar de WC zou gaan, dan lopen ze gewoon mee.”

,,Gelukkig hebben we dit seizoen met Bas van Ruitenbeek en Joey van den Brink twee jongens voorin die ook makkelijk scoren. Dat is alleen maar fijn. Bas is op dit moment zelfs topscorer bij ons. Voor mij is het nu het belangrijkste dat we in de vierde klasse blijven. Wie ze dan maakt, dat maakt niet uit.”

Als zijn (voormalige) ploeggenoten hem dit horen zeggen, zullen ze verbaasd opkijken. Zij kennen namelijk een andere Sven van Rossum. ,,Dat klopt’’, zegt hij met een lach. ,,Doelpunten maken is het allermooiste wat er is. Of het nu in een competitiewedstrijd, of tijdens een training is. Als die bal in het net gaat, dan geeft dat zo’n lekker gevoel.”

FANATISME
,,Dat gevoel went echt nooit en daarom voetbal ik ook. Het was vroeger echt zo dat als we met 4-1 verloren en ik maakte die ene treffer voor ons, dat ik daar nog volop van kon genieten. Het fanatisme om te scoren gaat ook nooit meer weg bij mij.”
,,Maar’’, voegt hij er met nadruk aan toe. ,,Als je ouder wordt, dan ga je meer waarde hechten aan het winnen van wedstrijden. Nu is het zo dat als we winnen het enorm veel voldoening geeft en geloof me, dan maakt het me echt niet uit wie ze erin schiet.”

3021357_wb09valleivogels6_thumb728.jpg

Ook bij Valleivogels was Sven van Rossum vaak de gevierde man. - Foto: Guido de Boer

Twee weken geleden maakte Van Rossum zijn tweehonderdste competitietreffer. Nota bene tegen ‘t Vliegdorp van René Ribberink. De oud-trainer van Achterveld die de toen 18-jarige spits graag had laten debuteren. ,,Vroeger hield ik alles bij. Daarom weet ik nu dat ik op driehonderd treffers sta, waarvan er 201 in competitieverband zijn. Maar de laatste jaren was ik er minder mee bezig. Totdat Bas me er op attendeerde.”

,,Hij wist dat ik heel dicht bij de tweehonderd competitietreffers was en had het er de laatste weken voortdurend over. Het was de 5-3 tegen ‘t Vliegdorp, nota bene op aangeven van Bas zelf. Daarna was het wegdraaien bij mijn tegenstander, de keeper uitkappen en binnenschieten.”
Scoren, dat deed Van Rossum al in de jeugd. Daarom wilde Ribberink hem destijds al bij het eerste halen. ,,Dat heb ik toen afgehouden. Na de HAVO ging ik studeren en woonde ik in Haarlem, bovendien werkte ik op zondag. Achteraf jammer, want dat seizoen werd Achterveld kampioen. Zelf ben ik nooit kampioen geworden met Achterveld.”

MOOISTE SEIZOEN
Kampioen werd hij wel met Valleivogels waar hij vier jaar speelde. ,,Mijn debuutseizoen bij Valleivogels was mijn mooiste seizoen ooit’’, klinkt het enthousiast. ,,Dat is het enige jaar dat ik kampioen werd bij de senioren en ik werd ook topscorer. Alles viel samen in dat seizoen.”

,,Vooral de derby’s tegen Scherpenzeel vergeet ik nooit meer. In één van mijn eerste wedstrijden speelden we voor 1500 man tegen ze, wonnen met 3-0 en ik maakte er twee. Als ik daar nog aan terugdenk, geweldig.”
Op hoeveel treffers hij gaat komen laat hij zich niet vastpinnen. ,,Driehonderd treffers is al waanzinnig veel. Hopelijk worden het er nog veel meer. Ik geniet er nog steeds heel erg van.”

Bron: de Leusder Krant