Uit onze nieuwsbrief: vrijwilliger(s) van de maand: de jeugdcommissie!
dinsdag 20 juni 2023

Afgelopen weekend was het zover. Het weekend waar vele Achterveldse voetballers en voetbalsters al weken naar uitkeken: het jeugdweekend. Het werd een schitterend weekend, waarin het Kerstens Sportpark werd omgetoverd tot een heus festivalterrein. Optredens op een podium met licht en geluid, kraampjes met suikerspinnen en limonade, tal van activiteiten. Het kon niet op. Niet meer dan terecht dus dat we in deze editie van de nieuwsbrief niet een vrijwilliger van de maand hebben, maar de hele jeugdcommissie!
Anita van de Glind, jij bent coördinator van de jeugdcommissie. Het jeugdweekend was wel geslaagd hè?
Ik vond het echt fantastisch. Gemiddeld waren er zo’n honderd personen per dag op het voetbalterrein, en bleven er zo’n 60 kinderen en 12 leiders slapen. Op vrijdag kregen alle kinderen gelijk een gekleurd bandje, net als op een echt festival. We hadden ze ingedeeld per elftal; ze wisten van tevoren dat ze op zaterdagavond een optreden moesten geven. Dat was echt leuk. En ook het programma de rest van het weekend liep goed.
Wat hebben jullie allemaal gedaan?
Veel spelletjes, vooral met water, want het was warm. Een grote buikglijbaan bijvoorbeeld. Een voetbaltoernooi natuurlijk, en de traditionele bingo. En op vrijdagavond een vossenjacht. Dat vond ik ook heel leuk: van de JO14 tot en met de MO20 hadden we spelers die hielpen als vrijwilliger, die waren dan bijvoorbeeld de vos. Zo had je echt jong en oud samen op de club.
En op zaterdagavond dus optredens?
Ja. Alle elftallen deden een eigen optreden. Dat was leuk. De JO11 trad bijvoorbeeld volledig in het roze op, met Ferry de roze flamingo. De JO10 deed Mart Hoogkamer, met in Spanje, en Max Verstappen kwam ook langs, met allemaal finishvlaggen. Publiek erbij, klein dansvloertje. En als je dan ziet dat de leiders en trainers van die elftallen ook volle bak meedoen, prachtig. Iedereen enthousiast. De kinderen kregen allemaal een stempelkaart, voor wat drinken, of een suikerspin. Een van de dingen die ze konden halen was zo’n LED-staaf. Dus toen het donker werd gingen al die dingen aan, het was echt feest. Je zag ook de volgende morgen wel dat het goed feest was geweest. Op zaterdagmorgen waren de eerste kinderen om half zes al weer aan het voetballen. Op zondagmorgen was het om half acht nog muisstil.”
Wat zijn de bijzondere dingen die je bij zullen blijven?
Nou dat zijn best veel dingen. Naast wat ik net al noemde bijvoorbeeld hoe Reinard Bokkers en Petra Voorburg de muziek deden, en het hele weekend aan elkaar praatten. Maar ook hoe Marcel Hak en mijn man Alex het weekend lang in de keuken stonden en alle catering deden. Ontbijt, lunch, fruit tussendoor, drinken, het diner. Voor iedereen. Ze hadden een grote pan geregeld waarin ze ’s morgens eieren bakten. Op zaterdagmorgen gingen er zo 200 eieren doorheen.
Bijzonder vond ik ook weer de betrokkenheid van vrijwilligers. Bijvoorbeeld Rick Tolboom en Thibo Beute. Jonge jongens, die hele weekend hun eigen JO10-3 begeleidden. Ook als er wat onenigheid was tussen de kinderen losten zij dat zelf op. Heel knap om te zien. En ook leuk dat zij de zaterdagavond wonnen, met het nummer tuut tuut tuut we springen parachute.
Ah, er viel ook wat te winnen?
Ja, de kinderen konden het hele weekend punten scoren door mee te doen aan spellen. Maar ook voor het opruimen van hun tent bijvoorbeeld. Uiteindelijk won de JO11, het team waar ik zelf samen met Sander Tolboom leider van ben. Maar wij zaten niet in de jury hoor, dat wil ik wel even gezegd hebben, haha.
Mooi, en volgend jaar weer?
Ja, als het aan ons ligt wel. We kregen veel mooie reacties. Niet alleen complimenten, maar ook van mensen die wat meer betalen dan het vereiste inschrijfgeld, of wat in de fooienpot gooiden. Ook kregen we best veel dingen gesponsord. Daardoor kunnen we het inschrijfgeld (25 euro voor een heel weekend) laag houden, en is dat zo min mogelijk een belemmering om mee te doen. Dat vinden we belangrijk. Graag willen we iedereen die een bijdrage heeft geleverd, financieel of door te helpen, heel hartelijk bedanken. Echt top!
Ook echt top: de jeugdactiviteitencommissie! Cindy Bokkers, Marit den Oude, Jamie Teunissen, Sabine Ruitenbeek, Felicia Wessels en Anita zelf, hartstikke bedankt!
🤝 Zonder vrijwilligers houdt het op bij SVA. Wil jij iets betekenen voor de club? Meld je dan via deze link: https://docs.google.com/.../1FAIpQLSdY5w5hvsjIQ1.../viewform