Vrijwilliger en erelid Kees van den Breemer ‘vrijwilliger van de driekwart eeuw’
donderdag 24 juni 2021

S.V. Achterveld Vrijwilliger en erelid Kees van den Breemer

Afgelopen zondag, toen onze vereniging exact 75 jaar bestond, was het voor een van onze vrijwilligers van het eerste uur een dubbele feestdag. Kees van den Breemer (erelid van onze vereniging) vierde die dag namelijk zijn 86e verjaardag.

We zetten Kees van den Breemer in het zonnetje als ‘vrijwilliger van de driekwart eeuw’. De oud-verdediger van BDC Soest heeft 61 jaar geleden zijn geboortedorp Soest verruild en is sindsdien een bekend gezicht in het dorp en op de Klettersteeg.

Jeugdlotto
Op bezoek bij Kees en Grada komen de verhalen over SVA al snel ter tafel. In september 1971 is hij begonnen als trainer van de E-jeugd. Iedere woensdagmiddag stipt om 13.30 uur bracht hij de 7-jarige jongens voetbaltechniek en spelplezier bij. Dat kon hij goed combineren met zijn werk bij De Hessenkar. Daar aan de tap kon iedere week ingezet worden voor de jeugdlotto. En als nummer 41 getrokken werd, was de opbrengst voor de kas van de jeugdcommissie. Kees haalt herinneringen op aan uitstapjes die van dat geld gemaakt zijn; o.a. een schoolvoetbaltoernooi in Amsterdam, met bussen naar Ahoy voor een minivoetbaltoernooi en een bezoek aan Dierenpark Amersfoort.

Getrouwd met SVA
Met het klimmen der jaren verruilde Kees zijn rol als trainer voor die van onderhoudsman. De kantine werd geschilderd van binnen en van buiten terwijl de rest van het dorp carnaval vierde en kleedkamers werden geschrobd. Grada was dan ook van de partij. Want behalve dat Kees en Grada met elkaar zijn getrouwd, waren ze dat ook met SVA!

Onderhoudsploeg
Behalve deze klussen hield Kees zich vooral fanatiek bezig met de kwaliteit van de grasmat. Heel precies werden op maandag de gaatjes van de noppen dichtgemaakt en de kantjes netjes afgestoken. Het onderhoud dat voorheen voor rekening van  de gemeente kwam, stroomde terug de clubkas in omdat de onderhoudsploeg zich zelf – naar eigen zeggen – veel beter om de kwaliteit van de mat bekommerde. Kees gaat nog regelmatig kijken hoe de velden erbij liggen en hij is trots dat het er nog steeds keurig bijligt. Dat de vereniging binnenkort een sproei-installatie aangelegd krijgt, verheugt hem zeer.

Liefde voor gras
Al met al kijkt Kees terug op mooie jaren als vrijwilliger bij SVA. Inmiddels hebben andere toppers binnen de vereniging de vrijwilligerstaken overgenomen. Kees was tot twee jaar terug enthousiast speler bij Walking Voetbal. Nu de maatregelen steeds verder worden versoepeld, ziet hij ernaar uit weer een wedstrijd van het eerste te kijken. Nu moet hij het doen met sport kijken op de tv en dat is toch nét even anders dan langs de lijn met uitzicht op de velden. Dezelfde velden die vroeger uit gravel bestonden en waar nu op het hoofdveld prachtig kunstgras ligt. Nou ja, prachtig… .de liefde voor gras blijft natuurlijk boven alles gaan. Zou het daardoor komen dat kleinzoon Luuk er zijn werk van heeft gemaakt bij FC Utrecht?? Opa Kees heeft hem de eerste fijne kneepjes bijgebracht daar aan de Klettersteeg!