Vrijwilligersprijs gemeente Leusden voor jubileumcommissie SV Achterveld
vrijdag 23 december 2022

S.V. Achterveld Vrijwilligerstrofee gemeente Leusden voor jubileumcommissie SV Achterveld (bron: AD/Amersfoortse Courant)

'We hebben het samen, met elkaar gedaan'

,,En de winnaar van de Leusdense Vrijwilligerstrofee 2022 is SV Achterveld!'' Zo klonk het afgelopen zaterdag in Leusden, waar welzijns-organisatie stichting Lariks deze jaarlijkse prijs uitreikte.

Door: Tim van der Hammen (AD/Amersfoortse Courant)

Niet zonder verbazing hoorde de voorzitter van de jubileumcommissie van de Achterveldse voetbalclub, Teun Rook, deze uitslag aan. Want waarom wint SV Achterveld deze trofee?

Stichting Lariks: 'Sportvereniging Achterveld, opgericht in 1946, heeft dit jaar zijn 75-jarig jubileum gevierd. Een prachtige mijlpaal voor het bestuur en de op dit moment 175 vrijwilligers. Alleen daarvoor al mogen ze best eens in het zonnetje gezet worden.'

Teun Rook (57) komt uit Rotterdam, maar woont inmiddels tien jaar in Achterveld. Hij werkte jarenlang in de financiële dienstverlening, maar gooide zeven jaar geleden radicaal het roer om. ,,Ik zocht naar werk waarbij ik meer mijn maatschappelijke betrokkenheid kon laten zien.''

Hij werkt met veel plezier als 'hoofd winkel' bij Kringloop Amersfoort aan de Zwaaikom.

,,Om in Achterveld te integreren en mijn partners dochter graag wilde voetballen, ben ik actief geworden bij Sportvereniging (SV) Achterveld, de lokale voetbalvereniging. Dit jaar bestaat de vereniging 75 jaar en ik trad in oktober 2021 toe als voorzitter van stichting Jubileumactiviteiten Achterveld, die het jubileumfeest moest vormgeven."

,,Een lang verhaal kort, in de zomer van 2022 kwam het sport- en verenigingsleven na de lockdowns weer in actie, zoals de tennis- en atletiekvereniging. Door met elkaar in gesprek te gaan is ons jubileum, voor jong en oud, breed getrokken en uitgegroeid tot een vierdaags Dorpsfeest dat zijn weerga niet kent.

,,De roep is er om dit feest elk jaar te organiseren. Het is een boost voor het dorps- en saamhorigheidsgevoel. We hebben het samen met elkaar gedaan. Ik heb er zelf lofzang voor terug gekregen."