Verstand wint van eerzucht.
zaterdag 23 februari 2019

Sven van Rossum gaat toch niet voor kans bij FC Lienden

Met pijn in zijn hart heeft Sven van Rossum bij FC Lienden-trainer Hans van de Haar gemeld dat hij toch niet ingaat op de uitnodiging van de huidige tweede-divisionist om mee te komen trainen. De 28-jarige spits van Achterveld was aanvankelijk dolgelukkig met de geweldige kans die hij kreeg. Toen hij alle op een rijtje ging zetten won het verstand van de eerzucht.

Door Peter Pos (Barneveldse Krant)

"Dit is een droom voor me en een ultieme beloning voor twee jaar had revalideren na mijn knieblessure." Dit was de eerste reactie van Sven van Rossum toen hij de kans kreeg om zicht te bewijzen bij FC Lienden. Het gebeurt zelden dat een club uit de tweede divisie, het allerhoogste amateurniveau bij het voetbal, een voetballer uit de vierde klasse, het allerlaagste niveau, de kans geeft.

Hans van de Haar had Van Rossum een paar keer aan het werk gezien en zag genoeg kwaliteiten om hem naar zijn club te halen. "Ik voelde me ontzettend vereerd toen Hans me benaderde", vertelt Van Rossum. "Lienden is een grote club dat recent twee keer landskampioen bij de amateurs werd. Dat zag ik helemaal zitten. We spraken af dat ik een paar keer mee zou trainen om sfeer te proeven en te kijken of ik het niveau aan zou kunnen."

Sven.jpg

Grootst mogelijk
"Zelf was ik daar wel wat sceptisch over", bekent de spits die dit seizoen al 22 keer scoorde. "Ik geloof echt in mijn eigen kwaliteiten, maar dit is de grootst mogelijke stap die je als amateurvoetballer kan maken. In eerste instantie was ik ontzettend trots en enthousiast. Het kwam ook helemaal vanuit het niets. Echter, toen het idee begon te dalen, kwamen er twijfels bij me."
Van Rossum ging voor zichzelf plussen en minnen. Hij kwam al snel tot vijf argumenten om het plan af te blazen.

"Ten eerste heb ik twijfel of ik op dat niveau mee kan komen. De vraag is of zo'n stap goed voor me is. Ik kom net terug van een zware knieblessure en voel me lekker bij Achterveld. Bij Lienden zal ik echt op mijn tenen moeten lopen, ik weet niet of dat op dit moment goed is voor mij. Het tweede punt is dat zij op dinsdagmiddag trainen. Dan moet je er om half vier zijn. 's Avonds trainen ze nog een keer. Tussendoor is het gezamenlijk eten en worden er beelden van de afgelopen wedstrijd bekeken. Dat lijkt me heel erg gaaf en interessant, maar ik ben onlangs voor mezelf begonnen als salesmanager in de medische industrie. Ik kan heus wel eens een middag vrijhouden, maar niet elke week. In de toekomst zal ik ook vaker naar het buitenland moeten voor een beurs en dan kan ik niet tegen mijn compagnons zeggen dat ik niet kan vanwege het voetbal."

Sven2.jpg

Voorlaatste
"Op dit moment staat Lienden voorlaatste", gaat Van Rossum verder. "Mochten ze degraderen dan gaan ze naar de derde divisie. Ze zijn een zondagclub, dus wordt dat dan hun speeldag. Ik ben juist teruggekeerd naar Achterveld omdat ze naar de zaterdag zijn gegaan. Bovendien kom ik ook weer met mijn werk in de knel als ik op zondag moet voetballen. Vaak ben ik dan namelijk al onderweg."
"Wat ook meespeelde is dat Lienden gaat werken met een selectie van 26 man, waarvan de beste zestien meegaan met het eerste. Een tweede selectieteam is er niet. Tenslotte is het zo dat Hans heel erg gecharmeerd is van me, maar hij is daar volgend seizoen geen hoofdtrainer meer, dus ook niet degene die me moet opstellen. Dat allemaal bij elkaar opgeteld heeft me doen besluiten om het niet te doen."

Toneelstukje
"Natuurlijk had ik afgelopen dinsdag gewoon mee kunnen trainen. Als je voor jezelf de beslissing al hebt genomen om het niet te doen, dan moet je een toneelstukje opvoeren en daar ben ik niet van. Eerlijk duurt het langst. Ik ben een gevoelsmens en ben altijd eerlijk. Daarom heb ik het meteen gemeld. Hans was daar niet blij mee. Dat begrijp ik. Maar hoe graag ik ook op dat niveau wil voetballen, het was gewoon niet verstandig om deze grote stap te maken."

"Dat het naar buiten is gekomen dat ik mee kon trainen bij Lienden, vind ik niet zo erg. Dan nog heb ik het recht om er op terug te komen. Ik ben degene die het moet doen en er achter moet staan. Je kan altijd wel rekening houden met wat anderen van je willen. Er waren genoeg mensen die zeiden: 'doe het nou gewoon'. Maar ik moet er zelf achter staan en dat deed ik niet. Ik kies voor mijn eigen geluk."

"In principe blijf ik bij Achterveld. Diep in mijn hart wil ik hier ook het liefste blijven voetballen. Privé heb ik alles op orde en ik haal bij Achterveld enorm veel plezier uit het voetbal omdat ik dat hier samen met mijn vrienden kan doen. Toch heb ik ook nog wel de eerzucht om het nog een keer op een hoger niveau te laten zien. Bij Valleivogels had ik ook een heel mooie tijd. Als ik zo door blijf gaan met scoren weet je nooit wat er nog komt."

Sven.jpg

Zonde
Maar ook nu zijn er weer twijfels. "Bij Achterveld zijn we een project begonnen. Ik ben hier aanvoerder en we draaien enorm goed, als was de nederlaag van afgelopen zaterdag een enorme domper. Het speelde wel door mijn hoofd dat ik het moest laten zien omdat iedereen wist van de interesse van Lienden. Gelukkig lag de eerste er al snel in en scoorde ik later nog een keer. Eigenlijk had ik er vier moeten maken, daar heb ik kansen genoeg voor gekregen. Echt balen dat we verloren."

"Kampioen worden wordt nu lastig", zegt de Achtervelder tot besluit. "Willen we naar de derde klasse, dan zal het via de nacompetitie moeten gaan. Daarvoor zijn we nog wel in de race. Het zou echt zonde zijn als we niet promoveren."