Aike de Vette, nu al belangrijk bij Achterveld (uit de Barneveldse Krant)
zaterdag 24 november 2018

Bij Aike de Vette begint de opbouw van Achterveld

Aike de Vette is nog maar 20-jaar oud, toch is hij al een belangrijke speler bij Achterveld. Sinds kort staat de creatieve middenvelder centraal achterin. Achterveld-trainer Ferry Marks wil namelijk dat de opbouw bij De Vette begint. De voetballer zelf vind het allemaal prima. "Het maakt me niet zoveel uit waar ik speel, als ik maar een stempel op de wedstrijd kan drukken." Morgen komt koploper Voorwaarts Utrecht op bezoek.

Door Peter Pos
Foto: Erik van 't Land

In de wedstrijd tegen Echteld stond Aike de Vette ineens centraal achterin. Een positie waar hij in de jeugd sporadisch heeft gespeeld. Het was een idee van Ferry Marks. "Dit seizoen was ik ook weer als middenvelder begonnen", vertelt de geboren Achtervelder zijn verhaal "Wel was mijn rol wat minder aanvallend dan vorig jaar. Rudy Baalman keerde weer terug en hij is een echte '10'. Samen met Joost van den Heuvel speelde ik meer controlerend."

"Als we op de training verdedigers missen, dan was het Joost of ik die dan een linie naar achteren moest. Joost had dat al een paar keer goed ingevuld, maar de trainer wilde mij daar ook zien. Qua opbouw liep het meteen goed. Daarom heeft hij mij toen ook in de wedstrijd daar neergezet. Al was dat vooral op papier. Tegen Echteld hadden we 80 procent van de tijd balbezit en fungeerde ik nog steeds vooral als middenvelder. Het was constant inschuiven."

"In verdedigend opzicht was het wel even zoeken, maar ook dat ging wel goed", merkte de 20-jarige middenvelder. "We spelen nu een systeem met drie centrale verdedigers. Ik ben er één van. Het is achterin wel een beetje saaier dan op het middenveld. Daar ben je constant bezit en heb je het idee dat je meer aan een wedstrijd kan toevoegen. Ik vin het wel lekker dat de opbouw nu vaak bij mij begint. Het brengt wat meer druk met zich mee, maar dat vind ik alleen maar positief. Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit waar ik speel, als ik maar een stempel op de wedstrijd kan drukken."

Op zijn zestiende maakte De Vette al zijn debuut. Sinds vorig seizoen is hij een vaste waarde. Al snel kreeg hij van Janco Heimgartner de aanvoerdersband, maar dat kwam meer door een conflict tussen de toenmalige trainer en routinier Michiel Boerrigter. "Ik zag tijdens de bespreking ineens de 'c' van captain achter mijn naam staan. Het was voor een oefenwedstrijd en ik wist dat er een akkefietjes plaats had gevonden. Ik ging er vanuit dat het voor één keer was, maar ik bleef het de rest van het seizoen. Gezien mijn leeftijd was dat niet logisch, maar de trainer zag het blijkbaar wel in mij zitten.

OPTREKKEN
Dit seizoen draagt Sven van Rossum de aanvoerdersband en dat vindt De Vette prima. "Ik ben pas 20 en vond het vorig jaar al vreemd dat ik 'm kreeg. Ik probeerde de kar wel te trekken, maar nu hebben we een aantal jongens erbij gekregen waar ik me aan kan optrekken als jonge jongen. Dat is wel prettig."

"We zijn het seizoen goed begonnen. Daarna hebben we het een paar keer laten liggen. In die wedstrijden voetbalden we vooral tegen onszelf. Zo was het afgelopen zaterdag eigenlijk ook tegen De Panters. Ik denk dat als we niet zo snel na de 0-2 de aansluitingstreffer gemaakt hadden, dat we een verloren wedstrijd gespeeld hadden."

Zaterdag komt Voorwaarts Utrecht naar het Kerstens Sportpark. Die ploeg scoorde al 55 keer, terwijl de teller bij Achterveld pas op achttien staat. "Zij zijn een van de twee koplopers", weet de student. "Voor ons is het een belangrijke wedstrijd om dichterbij te komen. Verliezen we, dan wordt het gat acht punten en dat is wel heel erg groot. In de voorbereiding hebben we tegen ze geoefend, alleen was ik er toen niet bij. Dus ik weet niet zo heel veel van ze. Het enige dat ik weet is dat ze makkelijk scoren. Dus moeten we het achterin maar goed dicht zien te houden."

De Vette, die naast zijn HBO studie ondernemerschap & Retail werkt als floor manager bij Dutch Biz in Amersfoort, is blij dat Achterveld de stap naar het zaterdagvoetbal heeft gemaakt. "Toen het speelde maakte het voor mij persoonlijk niet zoveel uit. Voor de club heeft het goed uitgepakt. Er zijn een paar jongens op zondag blijven hangen, maar er zijn ook jongens teruggekeerd bij de club die voor een kwaliteitsimpuls gezorgd hebben."

GEZELLIGHEID
"Het belangrijkste vind ik nog wel dat we nu heel andere en vooral leukere tegenstanders hebben", zegt hij tot besluit. "Dit is ook nog eens best een sterke klasse. De reisafstand is niet eens zoveel kleiner dan vorig jaar, maar nu speel je vaak wel tegen dorpsclubs met jongens die een beetje zoals wij zijn. Tijdens de wedstrijd is iedereen fel en fanatiek, daarna is het klaar en gaat het om de gezelligheid. Daar voetbal je toch voor?"