Danique van Ginkel weer opgeroepen voor Oranje O17 dames
dinsdag 20 maart 2018

Danique van Ginkel uit Achterveld is een jong voetbaltalent. Als 4-jarige begon ze met voetbal bij SV Achterveld. 12 jaar later speelt ze haar eerste interlandwedstrijd.

Danique van Ginkel is 16 jaar en woont in Achterveld. Ze zit zoals zoveel 16-jarigen nog op school en heeft daarnaast ook nog een baantje. Haar passie: voetballen. En dat doet Danique erg goed!

Danique, ook wel Daantje genoemd onder haar teamgenoten, komt uit een echte voetbalfamilie en heeft het 'voetbalvirus' niet van een vreemde: vader Van Ginkel is voetbaltrainer en de overige familieleden, neven en nichtjes zijn ook op het voetbalveld te vinden. En Danique zelf? Die heeft net haar eerste Interlandwedstrijd achter de rug.

Danique begon als 4-jarige te voetballen bij de kabouters van SV Achterveld. Toen ze 10 was besloot ze haar oude club te verlaten en bij de Valleivogels in Scherpenzeel te gaan spelen. "Als meisje voetbalde ik altijd tussen de jongens, totdat ik dit seizoen de kans kreeg om als middenvelder in het 1ste vrouwenselectieteam bij Saestum in Zeist te mogen spelen. Die kans liet ik niet liggen," vertelt Danique, die nu speelt onder de hoede van hoofdtrainster Janneke Bijl en haar staf. "Saestum speelt op hoog niveau, ik heb al veel bijgeleerd en ben dit seizoen enorm vooruitgegaan", aldus Danique.

Tijdens een van de amateurwedstrijden stond de coach van het 'Nederlands elftal onder 17' langs de zijlijn en werd ze gevraagd om mee te spelen in een selectiewedstrijd. "Ik kreeg eerst een uitnodiging voor de voorlopige selectie. Een week later kreeg ik te horen dat ik door mocht naar de definitieve selectie. Dit was een driedaagse activiteit: twee dagen samen trainen om aan elkaar te wennen en de derde dag moesten we een oefeninterland tegen Zweden spelen, die we ook nog wonnen. Dat was mijn eerste interlandwedstrijd."

En nu heeft Danique weer een uitnodiging gekregen voor de EK kwalificatie voor Oranje onder 17 die zal plaatsvinden tussen 23 en 29 maart aanstaande. "Er worden drie kwalificatiewedstrijden gespeeld. De eerste wedstrijd is tegen Roemenië, daarna spelen we tegen Portugal en de laatste wedstrijd is tegen België. Alleen de winnaars gaan door naar het EK 2018 in Litouwen dat wordt gehouden van 9 tot 21 mei."

Vroeger volgde Danique wel al alles wat met voetbal te maken had, maar ze had nooit gedacht zij nu interlandwedstrijden zou spelen. De toekomst? "Natuurlijk blijven voetballen! Mezelf verder ontwikkelen, zodat ik nog beter en op een hoger niveau kan spelen en misschien in de toekomst doorstromen naar een eredivisieploeg."
Houd Danique daarom in de gaten. Zij is misschien wel het nieuwe jonge talent bij het damesvoetbal uit ons eigen Achterveld!

Bron: Leusden Nu, geschreven door Hetty Heijne