Jesper van Dalen naar Eemdijk: "Meer prikkels nodig". (uit AD/Amersfoortse Courant)
dinsdag 5 februari 2019

De oude garde bij derdedivisionist Eemdijk stopt na dit seizoen. De 'Diekers' gaan verjongen en is daarbij uitgekomen bij Jesper van Dalen (als kleine jongen begonnen bij SV Achterveld) en Freek van Belzen. Het tweetal komt over van de Leusdense zaterdageersteklasser Roda'46.

Door: Jacob-Jan van de Groep
Foto: Rodney van Kesteren

De 19-jarige Van Dalen hoopt de hooggespannen verwachtingen die er bij Roda'46 rondom hem zijn, in te lossen bij Eemdijk. ,,Misschien lijkt de stap wat vroeg, maar ik denk dat ik qua voetballende kwaliteiten iets kan toevoegen aan Eemdijk, ook op een hoger niveau. Als je met betere spelers om je heen traint en speelt, word je zelf ook beter. Je moet altijd kijken hoe het in de praktijk is en misschien ga ik wel op mijn bek, maar daar leer je ook van. Als je goed genoeg bent, ben je oud genoeg."

Jesper.jpg
Jesper probeert de bal te controleren tijdens de wedstrijd van afgelopen zaterdag tegen Zuidvogels.

De aanvaller kan zowel op de flanken als in de as van het veld uit de voeten. Bijkomend voordeel voor Van Dalen, die vorig jaar interesse van Go Ahead Eagles en Spakenburg genoot, is dat trainer Willem Romp na de zomer ook werkzaam is op sportpark De Vinken. De Achtervelder wil echter op eigen kracht slagen bij Eemdijk.

Bekend gezicht
,,Dat ik de trainer ken, is alleen maar een extra drijfveer om mijzelf te bewijzen. Ik wil niet gezien worden als het lievelingetje van de trainer die bij Eemdijk speelt, omdat hij de trainer van Roda'46 kent. Daarnaast zocht de club al contact met mij voordat bekend werd dat Willem daar de trainer wordt volgend jaar. Het is leuk om met hem te blijven werken, maar ik moet het vooral zelf doen. Dat Freek meegaat is ook leuk. We hebben samen in de jeugd gespeeld en het is fijn om een bekend gezicht in de kleedkamer te zien."
Ploeggenoot Van Belzen volgt Van Dalen en Romp in het spoor naar Eemdijk. De 20-jarige linksback is blij met de stap hogerop. ,,Daar was ik echt aan toe. Je merkt het ook aan de belangstelling van andere clubs. Daarnaast voel ik dat ik meer prikkels nodig heb om mezelf door te ontwikkelen. Vorig jaar heb ik een gesprek gehad met Sparta Nijkerk, maar dat voelde voor mij nog te vroeg. Nu is het goede moment wel aangebroken en ik vind het echt een eer dat ze met een beleid van vijf spelers van buiten de dorpsgrenzen bij mij zijn uitgekomen."

Na het gesprek met Eemdijk vroeg Van Belzen een week bedenktijd, maar het goede gevoel dat hij bij de 'Diekers' had, deed hem doen besluiten om na twee dagen toe te zeggen volgend seizoen in het groen te spelen. ,,Ze hebben mij verteld dat ik kwaliteiten heb - als linkspoot - die ze missen in de selectie en ze spraken het volledige vertrouwen in mij uit. Ik hoorde dat de spelers van Eemdijk ook karaktervol zijn en een hekel hebben aan verliezen. Dat past mij wel."

Gezelligheid
Ook het gegeven dat Eemdijk een relatief kleine club is, was voor Van Belzen nog een reden om naar De Vinken te gaan. ,,Ik ben zelf bij Sporting'70 begonnen, ook een kleine club. Ik ben gevoelig voor gezelligheid bij een amateurvereniging en denk daarom dat ik perfect bij Eemdijk pas. Presteren en gezelligheid, daar gaan we voor volgend seizoen."