Samen zorgen we ervoor dat SV Achterveld een sportieve en veilige club is!
dinsdag 6 november 2018

Samen zorgen we ervoor dat SVA een sportieve en veilige club is! Dat is doel waarvoor wij als VCP inzetten binnen de vereniging. We brengen graag nog eens onder de aandacht wat wij doen. Ten eerste benaderen we alle vrijwilligers met de vraag om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te vragen via een link die via de VCP wordt toegestuurd. Op deze manier laten we zien dat de vereniging zorgvuldig omgaat met de minderjarige leden, door alleen vrijwilligers in te zetten die een VOG kunnen overleggen.

Er zijn al zo’n 120 VOG’s ingeleverd, waarvoor hartelijk dank! De vrijwilligers waarvan we nog geen VOG hebben ontvingen in de afgelopen weken een mail met een link naar het Ministerie van Justitie. Via deze link kan een VOG worden aangevraagd ZONDER kosten. Na een paar dagen wordt de VOG per post thuisgestuurd. Inleveren kan als PDF of foto via de mail naar: vcp@svachterveld.nl of afgegeven worden in de voetbalkantine of bij Jaap Schouten of Dineke Verkaik. Als iemand al een VOG heeft van een andere organisatie is deze ook geldig voor SVA, en andersom. De komende weken zullen Jaap of Dineke in de kantine aanwezig zijn op een aantal zaterdagochtenden om vragen over de VOG aanvraag te beantwoorden. Er hangt een lijstje met data op het prikbord in de kantine.

Een andere taak van de VCP is het bieden van een plek waar mensen terecht kunnen met een melding van ongewenste situaties zoals discriminatie, grensoverschrijdend gedrag (bijvoorbeeld seksueel getinte ‘grappen’, ongewenste intimiteiten etc.) en agressie. Maar ook zorgen over leden van een voetbalteam of aanstootgevend gedrag van spelers of leiders kunnen gemeld worden. De VCP gaat in gesprek met de melder om samen te kijken wat de beste manier is om met het probleem dat gemeld wordt om te gaan. In principe behandelt de VCP de melding anoniem, als er acties uit voortkomen. Melden kan via vcp@svachterveld.nl

Ten slotte is de VCP het aanspreekpunt van het bestuur voor het meedenken over een veilig en sportief sportklimaat. Een van de aandachtspunten voor de komende maanden is om binnen de vereniging het respectvol omgaan met elkaar op de agenda te zetten. Binnen en buiten het veld staat respect voor elkaars afkomst, huidskleur, religie en leefgewoonten centraal. Er zal bij alle teams aandacht aan worden besteed, zowel bij de jeugd en hun ouders als bij volwassen spelers. Een veilige vereniging maken we met z’n allen!