Walking Football bij SV Achterveld geschikt voor iedereen
maandag 28 augustus 2017

Wie denkt dat voetbal is voorbehouden aan jonge sportieve hardlopende atleten, zit er goed naast. De laatste tijd is sporten steeds meer een bezigheid voor iedereen geworden. Walking Football is een van de activiteiten om sportief te zijn en te blijven.

De nieuwste trend in de sportwereld is het en SV Achterveld heeft het omarmd. Vorig voetbal seizoen startte de vereniging in samenwerking met de buurtsportcoach van SNO (Sportieve Naschoolse Opvang) met Walking Football. De activiteit sluit prachtig aan bij de voetbalactiviteiten van SVA. Nogal wat ouderen houden de actieve voetbal voor gezien en precies voor die groep mensen is deze bezigheid gericht.

NIET RENNEN
Walking football is niet alleen voor voetballers die na hun amateurcarrière willen blijven voetballen. Ook anderen kunnen prima aanhaken. Ervaring als voetballer of met een andere sport is helemaal geen vereiste. Het belangrijkste is, in tegenstelling tot gewoon voetbal, dat je niet mag rennen. Verder is het een spel dat erg lijkt op het gewone spelletje. Of misschien vooral ook op zaalvoetbal.

In wandeltempo wordt op een kwart van een voetbalveld gespeeld en er wordt tijdens een partijtje dus niet gerend. Er mogen geen slidings gemaakt worden en de bal mag niet boven heuphoogte komen. Het gaat allemaal wat rustiger aan. Al zijn er bij SVA inmiddels ook stevige partijtjes Walking Football gespeeld. Want uiteindelijk is het doel natuurlijk wel dat er beweging, sport en activiteit is.

ALLE LEEFTIJDEN
Leeftijd speelt nauwelijks een rol. Ook al richt de sport zich op ouderen, jongere ouderen kunnen zich goed aansluiten. Een krachtig schot met de bal van een jongere wordt vaak teniet gedaan door onzuiverheid en wat minder harde schoten van een 70- of 80-jarige treffen door precisie. Zo compenseert het een het ander en blijkt Walking Football bij uitstek geschikt voor iedereen.

,,Blessures komen nauwelijks voor", zegt een van de leden die vorig jaar al meedeed bij SVA, "of je moet m'n spierpijn meetellen", voegt hij lachend toe. Zo intensief is het spelletje dus nog wel? ,,Ach, als je eenmaal bezig bent ga je al gauw op in het spel en voor je het weet gebruik je eindelijk weer eens wat spieren waarvan je vergeten was dat je ze had."

LEKKER BEZIG
Er zijn uitgebreide spelregels en lijvige richtlijnen voor clubs die zijn aangesloten bij de KNVB maar bij SVA wordt daar soepel mee omgegaan.Gerbrand van Zandbrink, bestuurslid bij SVA: ,,Het gaat er vooral om dat je lekker bezig bent. Walking Football is dan een prima bezigheid waar je niet al te veel op de spelregels hoeft te hameren."

Van Zandbrink promoot het wandelspel in Achterveld: ,,Bewegen en ook een stukje sociale invulling is belangrijk. Na afloop is dan ook altijd tijd voor een kop koffie."

SVA faciliteert Walking Football voor dames en heren. De buurtsportcoach verzorgt de begeleiding in Leusden.

Vanaf 8 september gaat op vrijdagmorgen, tussen 10.00 uur en 11.00 uur, een nieuwe serie trainingen van start. Voorlopig tot aan half november.

Opgeven kan, voor 1 september, bij Gerbrand van Zandbrink, socratessva@gmail.com of via 06 15 899 185.

Bron: Arnoud Spaaij, de Leusder Krant