Frank de Vette maakt zich niet druk
zaterdag 11 februari 2017

S.V. Achterveld 1

Voetbalcarrières lopen soms heel onvoorspelbaar. Neem nou Frank de Vette. Tot begin december was hij nog laatste man in het vierde team van Achterveld. Een week later stond hij bij het eerste op doel in de uitwedstrijd tegen De Dreef. Nog twee wedstrijden mag hij blijven staan, daarna neemt Pieter van Uhm het stokje weer over. "Daar heb ik geen enkele moeite mee. Als ze me nodig hebben, dan sta ik er."

Frank de Vette heeft een karaktereigenschap die goed uitkomt voor iemand die op doel staat. "Ik maak me nooit zo druk", vertelt de 24-jarige Achtervelder. "Toen ik hoorde dat ik opeens in het eerste zou staan vond ik het alleen maar leuk en prima. Ik zag er totaal niet tegenop."
Even terug in de tijd. In de jeugd van Achterveld was De Vette tot en met de E-pupillen veldspeler, daarna ging hij op doel staan totdat hij op vijftienjarige leeftijd op zaterdag ging werken. "Toen ben ik een paar jaar gestopt met voetballen. In de A-junioren ben ik weer lid geworden en ging toen weer in het veld staan. Een vaste plek had ik niet. Ik stond overal en nergens. Het maakte me nooit zoveel uit waar ik stond, als ik maar kon voetballen.

Vanuit de A2 ging De Vette naar het vierde team. Daar werd hij vooral als verdediger gebruikt. "Tjeerd van Middelaar en Dennis van den Berg zijn de twee keepers in dat team. Alleen als zij er allebei niet waren dan stond ik op doel. Als dat een keer nodig was, dan vond ik dat best."

Vorig seizoen raakte De Vette ernstig geblesseerd aan zijn enkel. "Ik stond vast toen een tegenstander vol tegen mij aan knalde. Daardoor scheurde ik mijn enkelbanden en zat ik een maand lang in het gips. Het gebeurde in november en pas half april deed ik weer mee. Ik merkte dat die enkel wel een zwakke plek bleef. Ik durfde ook niet meer vol de duels in te gaan."

Nog steeds stond hij zo nu en dan op doel. "Ik begon het keepen weer leuk te vinden, dat kwam dus ook door die enkelblessure. Toen ik in december hoorde dat het tweede een keeper nodig had heb ik aangegeven dat ik dat wel wilde doen. Zo kwam ik bij de selectie terecht.

Tot nu toe heft De Vette, die in het dagelijks leven werkt bij Avema Wegenbouw, nog geen enkele keer in het tweede gekeept. "Op de allereerste training met de selectie kreeg ik te horen dat Pieter geblesseerd was geraakt. Janco (Heimgartner, de hoofdtrainer van Achterveld, red.) zei meteen tegen me 'houdt er rekening mee dat je zondag met het eerste mee moet doen'. Dat ging best snel. Of ik daardoor zenuwachtig werd? Nee joh, ik vond het wel best, daar ga je je toch niet druk over maken?"

Afgelopen zondag, het eerste duel na de winterstop, stond De Vette nog steeds op doel, terwijl Van Uhm op dit moment niet geblesseerd is. "Zondag sta ik er ook nog in", weet hij. "Pieter is op vakantie gegaan. Hij had afgelopen zondag wel kunnen keepen, maar Janco vond het beter dat ik deze wedstrijden nog keep. Daarna zal Pieter het vast wel van me overnemen. Daar ga ik in ieder geval van uit. Kan ik eindelijk met het tweede meedoen, haha."

Keepen in het eerste is hem goed bevallen en de ambitie om de strijd met Van Uhm aan te gaan is er zeker, al weet hij dat dat lastig zal worden. "Ik zou het hartstikke leuk vinden om in het eerste te blijven keepen, maar Janco heeft gezegd dat Pieter zijn eerste doelman is", zegt De Vette tot besluit. "Daardoor ga ik er vanuit dat ik hierna gewoon in het tweede ga keepen. Dat heeft ook zijn voordelen, dan kun je namelijk eerder aan het bier."

Bron: Peter Pos (de Barneveldse Krant)